01/05/2014 | Planeet Asperger | Het stripverhaal gaat over Marc, een tiener met het syndroom van Asperger. Marc gunt ons een kijkje in ‘zijn wereld’ en vertelt welke moeilijkheden hij ervaart in de ‘sociale wereld’. Het ... |
01/05/2014 | Kant en Klaar thematisch contractwerk | Via niet-klassikale werkvormen wil men het onderwijs effectiever maken. Contractwerk kan hier een antwoord bieden. Bij contractwerk krijgt elke leerling een activiteitenpakket op maat. De vo... |
01/05/2014 | Normale kinderen, ze bestaan nog | Het boek wil terecht de discussie op gang zetten betreffende het hoge aantal kinderen met een ‘etiket’ of ‘label’ binnen ons onderwijs. Deze evolutie wordt geschetst binnen de huidige maatsc... |
01/05/2014 | Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. | Dit boek is een literatuurstudie die kadert in het project praktijkgericht onderwijsonderzoek van de Vlor. Via dergelijke reviews wil men de resultaten van onderzoek beschikbaar stellen&nbs... |
01/05/2014 | Waarom is een kilometer geen weegschaal? Mijn klein autismewoordenboek | Dit boek schept orde in een lawine aan literatuur over autisme die sinds de jaren tachtig is verschenen. naslagwerk, woordenboek aanrader voor lerarenopleiders, dire... |
01/05/2014 | Dyscalculie en rekenproblemen, 20 obstakels en hoe ze te nemen. | Aan de hand van 20 obstakels wordt in dit boek uitgelegd wat dyscalculie is, hoe het getest kan worden en vooral hoe kinderen met dyscalculie geholpen kunnen worden. Concrete voorbeelde... |
01/05/2014 | Scholen voor het leven. Kleine didactiek van de hoop in 7 stappen | In dit boek gaat de auteur op zoek naar een antwoord op de vraag wat ‘een goede leraar’ is. Hij deelt het leerproces in zeven stappen op en legt uit hoe de leerkracht in elk van die sta... |
01/05/2014 | Autisme op school. Een passend aanbod binnen Passend Onderwijs | Ina van Berckelaer-Onnes bespreekt in dit boek de achtergronden van autisme en de mogelijke leerproblemen bij kinderen met ASS. Het boek anticipeert op de veranderende situatie van kind... |
01/05/2014 | Communicatiebox voor school en ouders. Voor ondersteuning van normaal begaafde kinderen en jongeren met autisme. | Dit boek valt uiteen in twee grote delen. In het eerste deel wordt een toelichting over communicatie en autisme gegeven.Het tweede deel is de 'communicatiebox', een verzameling van vijftien p... |
01/05/2014 | De klas: homogene of heterogene samenstelling. Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek. | Deze reviewstudie brengt de resultaten van (internationaal) onderzoek naar het effect van homogeen of heterogeen groeperen op leerling-resultaten, het schools welbevinden en het academisch ze... |
01/05/2014 | Zorg om dyslexie | Dit theoretisch boek wil een leidraad zijn voor kwaliteitszorg ten behoeve van jongeren met dyslexie. Het bespreekt actuele definities van dyslexie en belicht de neurocognitieve achtergronden... |
01/05/2014 | Psycho-educatie bij dyslexie | De werkmap ‘Psycho-educatie bij dyslexie’ is gemaakt voor het begeleiden van jonge kinderen die beginnen als lezer en ervaren dat het leren lezen moeizaam verloopt. Of kinderen m... |
01/05/2014 | De gelukkige rekenklas | De auteurs klagen de rekenmethode aan die sinds jaren in Nederland gebruikt wordt: het 'realistisch rekenen', waarbij de nadruk wordt gelegd op het zelf- ontdekkend leervermogen van leerli... |
01/05/2014 | 20 tweets over... | Twitter is een vluchtig én interessant medium. Er zijn tweets die in hun eenvoud van 140 tekens verrassend veel zinnige inhoud bieden, berichten waarin veel kennis is samengebald. In dit boe... |
01/05/2014 | Beer op de weg | ‘Als die toets maar lukt’, ‘ze vinden me vast stom’, ‘Als ik dit maar kan’… Veel kinderen zien wel eens beren op de weg. Angsten op zich zijn niet verkeerd: ze maken ons alert voor gevaar. Ma... |
01/05/2014 | Het verwende kind syndroom | Te veel, te snel en te lang. Dat is in het kort waar problematische verwenning om gaat en dit op materieel, pedagogisch en affectief vlak. De gevolgen kunnen ernstige vormen aannemen en leide... |
01/05/2014 | Mijn broer heeft autisme, autisme, ... autisme!! | 'Mijn broer heeft autisme, autisme, ... autisme!!' is een geromantiseerd kinderboek over broers/ zussen van een kind met autisme. Het is gericht naar kinderen vanaf 9 jaar, maar evengoed te ... |
01/05/2014 | Samen tot aan de meet. Alternatieven voor zittenblijven. | Het thema van dit boek is zittenblijven.De auteurs hebben de bedoeling om alternatieven voor zittenblijven aan te reiken. Het boek bevat drie grote delen. In een eerste deel wordt het raamwer... |
01/05/2014 | Recht op redelijke aanpassingen. | Kinderen met leerstoornissen hebben recht op aanpassingen in de klas en op school. Toch is het niet zo evident om de maatregelen te krijgen waar je kind recht op heeft. Eureka Die-'s... |
01/05/2014 | De zorgcoördinator | Dit boek geeft zorgcoördinatoren een handreiking om gestructureerd aan de slag te gaan in de secundaire school. Naast een beschrijving van de algemene zorgstructuur geeft de auteur ee... |
01/05/2014 | Interventies in het onderwijs: leerproblemen | Het boek bespreekt adviezen, programma’s, begeleiding en andere methodieken die zich richten op leerproblemen en bijzondere doelgroepen in het basisonderwijs en secundair onderwijs. Elk hoofd... |
01/05/2014 | Spelling-spiekboek | Het Spelling-spiekboek is een opzoek-, oefen- en instructieboek voor kinderen die moeite hebben met spelling. Het is ontwikkeld voor gebruik naast alle gangbare spellingmethoden. Dit kan in d... |
01/05/2014 | Ik ben trots op je! Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals. | Dit boek gaat over oplossingsgericht communiceren met kinderen. Het thema wordt in vijf hoofdstukken behandeld. Allereerst benadrukt de auteur het belang van complimentjes en aanmoedigen. Pos... |
01/05/2014 | BijzonderWijs | Dit boek is een naslagwerk van populaire beperkingen en stoornissen. De 16 meest voorkomende beperkingen en stoornissen op Nederlands grondgebied worden op eenzelfde wijze toegelicht... |
01/05/2014 | Jongvolwassenen met dyslexie. Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk. | Over kinderen met dyslexie is al veel gezegd en geschreven maar dit boek focust op jongvolwassenen met dyslexie. Dit gebeurt in zes centrale thema’s. De auteurs gaan in op de wetenschappelijk... |
01/05/2014 | Woordenlijsten kopiëren van PC naar tablet en gsm | WrtsMobile is een aanvulling op het gratis overhoorprogramma wrts.nl dat je gebruikt op je computer. |
01/05/2014 | PiP | Carlijn Everett en Henriëtte Hubers richtten in 2006 Stichting ‘De Droomboom’ op om een onderwijsplaats voor hun jongens – Jake en Thom – te creëren. Hier worden kinderen tussen twee en acht ... |
01/05/2014 | Ik wil niet meer onzichtbaar zijn. (Autisme in de allochtone cultuur in Nederland) | In dit openhartige boek vertelt Birsen haar levensverhaal. Een leven met autisme in de allochtone cultuur in Nederland. Hoewel haar liefdevolle en zorgzame ouders er alles aan doen om Birsen ... |
01/05/2014 | Balans belicht 'Dyscalculie'. De meest recent inzichten over dyscalculie; | een bundeling van artikelen over dyscalculie een voorbeeld-dyscalculieverklaring een boekenlijst over rekenproblemen en dyscalculie voor ouders va... |
01/05/2014 | Kinderen met geheugen en inprentingsproblemen. | Dit is een tekstboek met uitgebreide achtergrondinformatie over het geheugen en inprenting. Het bevat de handleiding om praktisch aan de slag te gaan met het oefenboek. Het oefenboek bevat c... |
01/05/2014 | Hoogbegaafde kinderen opvoeden - Praktische gids voor de sociaal-emotionele begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren. | Het is een praktisch boek voor ouders, leerkrachten en begeleiders om bewust te leren omgaan met kinderen met hoogbegaafdheid in de opvoeding. |
01/05/2014 | Als doen leren het niet meer doet. | Dit boekje is een gids voor ouders die een actieve rol willen spelen in het begeleiden van hun kinderen bij het proces om te leren studeren. Het is een gids in de letterlijke zin van het woor... |
01/05/2014 | Stappenplan bij het maken van toetsen en examens. | Document dat een stappenplan bevat dat als leidraad kan dienen bij het maken van toetsen en examens. |
01/05/2014 | Waar dyslectici in uitblinken... | Vertaald artikel over de talenten van een dyslecticus. |
01/05/2014 | Brochure STICORDI in DKO | Het deeltijds kunstonderwijs besteedt vandaag terecht meer aandacht aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.Het project ‘STICORDI voor leerlingen deeltijds kunstonderwijs’ past binne... |
01/05/2014 | Voorbeeld van een schoolwerkplan lezen | Kinderen die niet goed leren lezen in het eerste leerjaar, hebben in de volgende leerjaren bovendien moeite met alle vakgebieden , waarin teksten een rol spelen. Niet goed kunnen lezen heeft ... |
01/05/2014 | Dyslexie. Een complex taalprobleem. | Dit vlot leesbare en geactualiseerde boek schetst op een duidelijke en volledige manier wat dyslexie is en hoe je ermee omgaat. De bestaande wetenschappelijke kennis over dyslexie wordt op ee... |
01/05/2014 | Autisme...En nu? | Autisme… En nu? is een psycho-educatief boek, bedoeld voor jongeren en jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis en een gemiddelde intelligentie, en hun ouders. Het boek biedt handvatte... |
01/05/2014 | Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen. | Dit boek bevat behandelingsmateriaal, instructies en oefeningen om de meest hardnekkige spellingproblemen aan te pakken. Het boek geeft telkens een overzicht van het spellingprobleem, een han... |
01/05/2014 | Handelingsgericht werken in de klas - De leerkracht doet ertoe! | Het boek ‘Handelingsgericht werken in de klas’ is de Vlaamse bewerking van het boek ‘Handelingsgericht werken voor schoolteams’. Het is de bedoeling om met dit boek de kwaliteit van het onder... |
01/05/2014 | Het potjesverhaal. Kind in ontwikkeling, getekend en uitgelegd. | Dit boek handelt over mensen en hun gedrag, verpakt in de metafoor van potjes die pruttelen op een vuurtje. Iedereen is een “potje” waarin gedrag pruttelt en borrelt, om er vervolgens uit te ... |
01/05/2014 | Feedback-wijzer: Feedback bij toetsen en examens met checklist 'Wat kan ik uit mijn fouten leren?'. | Dit artikel geeft de leerkracht concrete tips om samen met de leerlingen na een toets of examen een analyse te maken aan de hand van een feedbackformulier. Deze checklist geeft een analyse v... |
01/05/2014 | ADHD bij volwassenen. Leven met eigenwijze hersenen. | Twee derde van alle kinderen die ADHD hebben, hebben als volwassene dezelfde symptomen. 2 Tot 5% van de bevolking krijgt pas als volwassene te horen dat ze ADHD heeft. Voor deze groep volwass... |
01/05/2014 | Met woorden in de weer. | ‘Met woorden in de weer’ is een echt praktijkboek voor iedereen die taal - en woordenschat in het bijzonder - als basis ziet voor succesvolle kennisuitbreiding. De auteurs geven hun kijk op t... |
01/05/2014 | Handboek dyslexie compenseren. | De auteur reikt een middel aan om mensen met een lees-, schrijf- of spellingprobleem een beter inzicht te geven in hun eigen manier van leren. Door bewustmaking van de eigen leerstrategieën k... |
01/05/2014 | ADHD-monitor | De ADHD-Monitor is een instrument dat het CLB kan inzetten bij vermoeden van ADHD. Het is een volgsysteem dat wordt gebruikt in samenwerking met de leerkrachten en de ouders en bestaat uit vi... |
01/05/2014 | Handelingsplanning in het basisonderwijs | Het is niet eenvoudig om kwaliteitsvol onderwijs te bieden. Meer en meer merken we dat kinderen, leerlingen, ouders, personeelsleden, … verschillen. Om deze verschillen op te vangen zoekt men... |
01/05/2014 | Alles over dyslexie. Informatie, onderzoek en behandeling. | Deel 1 omvat de actuele stand van zaken i.v.m. dyslexie: diagnostiek, onderzoek, behandeling en protocollen in Nederland. Deel 2 gaat dieper in op het onderzoek en de begeleiding van lees... |
01/05/2014 | Ijskastmoeder: leven met een aspergerkind | Dit boek is een getuigenis van een moeder van een dochter met het syndroom van Asperger. |
01/05/2014 | Syndroom van Asperger | Kinderen met het syndroom van Asperger hebben een heel eigen manier van denken die ouders, familieleden, vrienden en leerkrachten sterk op de proef stelt. Dit boek reikt handvatten aan om dez... |
01/05/2014 | De dag dat ik hoorde dat... | In dit boek komen acht Nederlandse en Vlaamse ouders aan het woord, die weten wat het is om de dromen die je voor je kind hebt, bij te moeten stellen. Het zijn boeiende, maar ook aang... |
01/05/2014 | Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren. | In dit boek gaan de onderwijskundigen Kees van der Wolf en Tanja van Beukering dieper in op de oorzaken en de aanpak van gedragsproblemen in de school. De focus ligt op de onderwijsleersituat... |
01/05/2014 | S.O.S. taal | De auteurs presenteren een aantal tips om talen sneller en beter aan te leren. De mnemotechnische hulpjes in het boek zijn niet echt nieuw. Ze worden wel op een verfrissende manier vo... |
01/05/2014 | D.R.U.K. of A.D.H.D? Een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders. | ADHD of Attention Deficit Hyperactivity Disorder blijkt niet alleen iets typisch westers te zijn en het gevolg van een hyperactieve samenleving. ADHD komt voor op alle continenten en in alle ... |
01/05/2014 | Ik ben dyslectisch | In dit boek komen 8 Nederlandse kinderen aan het woord over hun dyslexie. Ze vertellen hoe ze hun dyslexie op school en in het gewone leven ervaren. Ze vertellen ook welke problemen ze onderv... |
01/05/2014 | Waar is de grens - omgaan met gedragsproblemen bij kinderen | Met dit boek geven de auteurs een positieve en optimistische kijk op het omgaan met gedragsproblemen bij kinderen. De hoofdgedachte van het boek is dat probleemgedrag bij kinderen wel degelij... |
01/05/2014 | Gletschr | Heel wat + 16-jarigen en volwassenen slagen er onvoldoende in om het lees- en schrijfproces voldoende onder de knie te krijgen. Zeker wanneer zij verder willen studeren, kan dit hen behoorlij... |
01/05/2014 | Lezen is belangrijk, lezen is voor iedereen! | Uitgeverij Eenvoudig Communiceren ontwikkelt boeken in eenvoudig, begrijpelijk Nederlands. Deze zijn bedoeld voor jongeren vanaf 10 jaar en volwassenen die moeite hebben met lezen. Ze zijn oo... |
01/05/2014 | Bureaublad ordenen met gratis software | We gebruiken vaak snelkoppelingen op het bureaublad om programma’s gemakkelijk terug te vinden. Snelkoppelingen verhogen de zelfstandigheid van de gebruiker. Er zijn hierdoor minder stappen t... |
01/05/2014 | DCD-hulpgids | De centrale vraag in dit boek is hoe een kind met DCD op school zodanig begeleid kan worden dat het tot positievere resultaten komt. Rode draad vormt de overtuiging dat de school inderdaad he... |
01/05/2014 | Autisme als CONTEXT BLINDHEID | Recent onderzoek in diverse gebieden zoals neurologie, psychologie, filosofie en artificiële intelligentie toonde aan dat context een centrale rol speelt in de wijze waarop het menselijk brei... |
01/05/2014 | Mindfulness voor kinderen: Gids voor onderwijs, hulpverlening en ouders | De rode draad doorheen dit boek is dat je met mindfulness aan de slag kan gaan met lagere schoolkinderen. Mindfulness is een aandachtstraining die je liefdevol leert kijken naar jezelf, ande... |
01/05/2014 | Therapie bij dysorthografie en dyslexie, Introductie - recensie | Logopedische therapie aan kinderen met een leerstoornis gebeurt stapsgewijs. Ze wordt opgebouwd vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief en samen met de ouder als cotherapeut. Door in te... |
01/05/2014 | Kinderen met dyscalculie - recensie | De 'rode draad' doorheen het boek is de overtuiging dat dyscalculie geen onoverkomelijke handicap hoeft te zijn. Met begrip, goede begeleiding en de nodige hulpmiddelen kunnen kinderen met re... |
01/05/2014 | Communicatie tussen school en gezin | Het artikel geeft een bespreking van het boek 'Praten met ouders' van Maurits Wynants en Rik Prenen. Hierin wordt de uitdaging van ouders en leerkrachten om op een constructieve manier met ... |
01/05/2014 | Een kind met dyslexie | In dit artikel vertellen twee moeders over hun ervaring met een kind met een leerstoornis. Het aanvankelijk schuldgevoel, rouwproces en zoektocht komen aan bod in korte casussen. Er wo... |
01/05/2014 | Leren doen we samen. Zo helpt u uw kind bij het lezen en rekenen. | Dit is een boekje voor ouders. Het benadrukt dat zij een belangrijke rol spelen bij het leren van hun kind. Niet alleen om het aan te moedigen en te ondersteunen, maar ook om het op een aange... |
01/05/2014 | Kunnen we kinderen met rekenstoornissen al in de kleuterklas opsporen? Enkele bevindingen op basis van grootschalig longitudinaal onderzoek. | Dit artikel bespreekt het onderzoek van Pieter Stock naar voorbereidende rekenvaardigheden. Het onderzoek haalt verschillende belangrijke voorspellers van rekenstoornissen en rekenproblemen a... |
01/05/2014 | HELPT HET NU ECHT? Gebruik van en onderzoek naar compenserende software op SBO-scholen. Verschenen in Remedial Teaching | Leesproblemen en/of dyslexie hebben altijd te maken met geschreven taal. Juist die geschreven taal zorgt bij dyslectici voor problemen: het lezen van teksten op een hoger niveau en tegelijk b... |
01/05/2014 | Juf, mag ik overvaren? Schoolrijpheid. Als het kleuteren voorbij is. | De auteur stelt dat de overgang tussen de kleuterschool en de basisschool nog steeds heel groot is. Hij beschrijft dat we deze overgang niet alleen moeten bekijken vanuit het eerste leerjaar ... |
01/05/2014 | Ontwikkeling stimuleren. | In het boek “Ontwikkeling stimuleren” staat de mediator centraal: het is diegene –ouder, leraar,…- die de prikkels aanbiedt om een kind te stimuleren in zijn ontwikkeling. |
01/05/2014 | Waar komt dat gedrag vandaan? 20 Tips en interventiestrategieën voor leerkrachten. | In dit boek worden een aantal heel concrete tips in verband met probleemgedrag aangehaald en verduidelijkt met zeer herkenbare voorbeelden. Later in het boek worden er ook suggesties gedaan h... |
01/05/2014 | Hardopdenkend leren lezen | Dit boek gaat over leren lezen en begrijpend lezen. De auteur beschrijft een techniek waarbij de leerling hardop denkend zijn leesvaardigheid bijspijkert. |
01/05/2014 | MISC Mediërende tussenkomst bij peuters en kleuters | M.I.S.C. is een letterwoord dat in het Engels voor twee betekenissen staat: enerzijds „More Intelligent and Sensitive Children‟ (meer intelligente en gevoelige kinderen), waarmee het d... |
01/05/2014 | Werken met 'Denkspelen' | Jan Decuypere ging op zoek naar een manier om de denkontwikkeling van kinderen te stimuleren via spel. In het artikel worden de verschillende fasen van het leerproces beschreven (van v... |
01/05/2014 | De zes denkhoeden van De Bono. Verschenen in EE-m@gazine | In dit artikel worden de zes denkhoeden van De Bono besproken. De zes denkhoeden zijn verschillende manieren, denkniveaus, om naar problemen en situaties te kijken. Naast de theorie word... |
01/05/2014 | Ik ben een zonnebloem, jij bent een zonnebloem. Verschenen in School en Klaspraktijk | Ann Van Dessel (eerst taakleerkracht, later zorgcoördinatrice in een basisschool) werd geconfronteerd met het negatieve zelfbeeld dat veel leerlingen met leerproblemen van zichzelf hadden. Zi... |
01/05/2014 | SOS stresskids | Een handig opgebouwd boek met duidelijke hoofdstukken. Dit biedt je als lezer de kans om heel gericht te zoeken en te lezen datgene wat je snel nodig hebt. Het is een survivalgids voor wie st... |
01/05/2014 | Ik heb het altijd gedaan | Dit artikel staat stil bij het negatief zelfbeeld dat kinderen met ADHD vaak hebben. Er wordt nagegaan wat leerkrachten hieraan kunnen doen. Er wordt een praktijkvoorbeeld besproken van ... |
01/05/2014 | Geef jongeren meer zelfvertrouwen. Verschenen in Caleidoscoop | Marijke Bisschops kaart in dit artikel het probleem aan van het gebrek aan zelfvertrouwen van jongeren. Zij bespreekt wat zelfvertrouwen inhoudt, hoe je eraan geraakt maar ook hoe je het... |
01/05/2014 | Ongewild lastig | Kinderen met ontwikkelingsstoornissen worden vaak als ‘lastig' ervaren. Hun omgeving denkt vaak dat hun gedrag te wijten is aan onwil of aan de opvoeding. Steeds weer krijgen ze opmerkingen. ... |
01/05/2014 | Het geheim van de ruimtelift. Een stripverhaal over autisme met een begeleidende tekst van autisme centraal. | Dit 100 pagina’s tellende boek is een roman over autisme, maar dan wel verteld als stripverhaal. Je kijkt door de ogen van Linus, een dertienjarige jongen met autisme. Letterlijk, want je nee... |
01/05/2014 | Dragon NaturallySpeaking Preferred v.10 | Dragon Naturally Speaking is een programma dat het typewerk van mensen overneemt: als je een tekst wil schrijven, dan dicteer je die aan het programma via een headset met een microfoon. De s... |
01/05/2014 | Tien vragen over compenserende en dispenserende maatregelen in het basisonderwijs | Dit artikel behandelt uitgebreid 10 veel voorkomende vragen over compenserende en dispenserende maatregelen. Het artikel gebruikt voorbeelden om het geheel nog duidelijker te maken. |
01/05/2014 | Traject bij vermoeden dyscalculie | Het VCLB heeft een pakket klaar om bij een vermoeden van dyscalculie in het 1ste , 2de of 3de graad basisonderwijs of in het secundair onderwijs te kunnen antwoorden op de vraag of het hier d... |
01/05/2014 | LanguageLearner | Een nieuwkomer op de markt van de voorleessoftware, het Nederlandse softwarepakket LanguageLearner. Het gaat om een heel eenvoudig computerprogramma dat teksten in verschillende talen k... |
01/05/2014 | Checklist Dyslexievriendelijk proefwerk. Verschenen in JSW-magazine | Uit onderzoek van Dedicon (2006) blijkt dat dyslectische leerlingen vaak moeite hebben met de opmaak van hun lesmateriaal. Denk hierbij aan het gebruik van verschillende soorten letters op ee... |
01/05/2014 | Slimmer dan je baas (recensie) | Dit boek over dyslexie werd geschreven door twee personen met dyslexie. De auteurs zijn dus ervaringsdeskundigen, die vanuit hun eigen ervaringen beschrijven wat dyslexie is, hoe de informati... |
01/05/2014 | Praktijkvoorbeeld Handelingsplan basisschool | Een voorbeeld van een handelingsplan dat bruikbaar is in de basisschool. |
01/05/2014 | Handelingsplan taalvaardigheid secundair onderwijs | Hier wordt een voorbeeld gegeven van een handelingsplan voor de taalvaardigheid in het secundair onderwijs. |
01/05/2014 | Timmie, een stoute kleuter? Een zorgcoördinator aan het woord. Verschenen in Zorgbreed | In dit artikel vertelt een zorgcoördinator in een autonome kleuterschool over haar groeiproces bij het begeleiden van Timmie, een kleuter met een gec... |
01/05/2014 | Handelingsgericht werken op school. Samen met de leerkracht, ouders en kind aan de slag. | Handelingsgericht werken is niet nieuw. Het werd in Vlaanderen al in 1992 ingevoerd in de vrije CLB-centra via het project Leerhulp dat ondersteund werd door professor Ruyssenaers. Ook in de ... |
01/05/2014 | S.O.S. Brein, help je tiener slimmer studeren. | In dit boek brengen specialisten in leren Lernout en Provost hun kennis en ervaring samen over een heel pallet aan technieken die met leren en verwerken van kennis te maken hebben. Ze kaderen... |
01/05/2014 | NLD gewoon anders. | In deel 1 van het boek beschrijven de auteurs wat NLD is, hoe de hersenwerking en NLD gerelateerd zijn, wat bekend is rond signaleren en diagnosticeren van NLD en hoe de voorkeurstijl is bij ... |
01/05/2014 | Dyslectisch... En dan? | Bieke De Becker is leerkracht lichamelijke opvoeding aan Scholengemeenschap De Kraal in Herent. Zij heeft zelf dyslexie. Vanuit haar eigen ervaringen geeft ze nuttige en concrete tips.... |
01/05/2014 | Technische maatjes bij dyslexie. Compenserende en dispenserend hulpmiddelen. | De titel geeft aan dat het hier gaat om ICT-middelen en hoe ze kunnen worden ingezet bij kinderen en jongeren met dyslexie. Deze publicatie van het Masterplan Dyslexie, ontwikkeld door het Ex... |
01/05/2014 | Leren met dyslexie. | Wanneer blijkt dat –ondanks extra inspanningen – de automatisering van lezen en/of spellen hardnekkig blijven, is deskundige begeleiding noodzakelijk. Dan dient men een leerroute uit te stip... |
01/05/2014 | CLB en zorgcoördinator: in-team | Deze studie leidde tot enkele interessante aanbevelingen die in dit artikel netjes op een rij worden gezet. Het interactiemodel van de gloeilampmetafoor speelt hierin een belangrijke rol: he... |
01/05/2014 | Mijn kind heeft DCD | DCD staat voor Developmental Coordination Disorder of Coördinatie-Ontwikkelingsstoornis. Het is een veel voorkomende ontwikkelingsstoornis. De meest gekende en nog steeds gebruikte benaming i... |
01/05/2014 | Meer zorg voor kleuters. | Het boek is een praktische gids en een ideeënboek voor leerkrachten die werken met kleuters en voor de zorgcoördinator of het zorgteam. Contractwerk is een werkvorm waarbij ieder kind een opd... |
01/05/2014 | Milan in de wereld zonder cijfers | Dit boekje heeft een dubbele inhoud: enerzijds krijg je een ‘stripverhaal’ voor kinderen vanaf 8 jaar en anderzijds is er een ‘bijsluiter’ met uitleg voor ouders en leerkrachten over de kenme... |
01/05/2014 | Ik wou dat ik een onzichtbaar horloge was. Verschenen in Leefwereld | Artikel over Kasper die dyslexie heeft en naar Eureka Onderwijs is gegaan. |
01/05/2014 | Kinderen met Developmental Coordination Disorder. Als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is. | In dit werk beschrijven Hilde Van Waelvelde en Barbara De Mey wat Developmental Coordination Disorder is en waarom Wout het zo moeilijk heeft op school. Ze belichten wat (DCD) juist inhoudt, ... |
01/05/2014 | NLD, ben ik anders? | Het doel van deze brochure is om aan kinderen en jongeren uit te leggen wat NLD nu juist is. Dat is geen eenvoudige opdracht en de brochure vult een leemte op die er reeds lang was. Enerzijds... |
01/05/2014 | Weet jij wat autisme is? | In dit doe-boekje wordt uitgelegd wat autisme is en hoe het is om autisme te hebben. Op een speelse manier krijgt de jonge lezer begrip voor kinderen met autisme en leert om rekening met hen ... |
01/05/2014 | Hoogbegaafd. Als je kind (g)een Einstein is. | In dit boek deelt prof. Kieboom haar theoretische én praktische inzichten met ons. Zij doet dit niet slechts vanuit modellen en literatuur. Ze put uit haar jarenlange ervaring met een heel br... |
01/05/2014 | Vandaag kampioen in wiskunde, maar waarom pas morgen in gelijke kansen? | Reflectie van een student over het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs en waarom het zo moeilijk blijft voor mensen met leerproblemen om goed te functioneren in het Vlaams onderwij... |
01/05/2014 | Sommenplaneet | Sommenplaneet is een gratis te downloaden rekenprogramma voor kinderen van 6 tot 12 jaar, voor thuis of op school. Op een speelse manier kan de rekenvaardigheid van deze leerlingen verbeterd ... |
01/05/2014 | Werken aan een goede start. | Artikel bestemd voor leerkrachten van de kleuterschool (tweede en derde kleuterklas). Hoe kunnen zij kinderen een zo goed mogelijke leesstart geven als basis voor het leesonderwijs in het eer... |
01/05/2014 | Preteaching vreemde talen: 'Frans' en 'Engels' | Kinderen en jongeren met dyslexie hebben problemen bij het leren van een nieuwe taal. Ze raken snel ‘achterop’ en verliezen hun motivatie. ‘Voorkomen is beter dan genezen’ geldt ook hier. ‘Pr... |
01/05/2014 | Interactief voorlezen | Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren. Het is een werkwijze waarbij een kinderboek (prentenboek) herhaald wordt voorgelezen, onderbroken door specifieke vragen. De leerkra... |
01/05/2014 | Leren leren met Reflecto | Leren leren met Reflecto zet de leerling aan tot beter denken. De methode leert het kind zichzelf te sturen. Deze gids is zowel een naslagwerk als een handleiding voor iedereen die leerlingen... |
01/05/2014 | Woordkasteel | Woordkasteel is een gratis te downloaden programma. Het biedt een compleet spellingpakket op maat voor kinderen vanaf 6 jaar met 15 spelletjes, op ieder niveau in te stellen. Er zijn 180 woor... |
01/05/2014 | Medici met dyslexie | Dit boek van 68 pagina’s beschrijft, vanuit een rechtstreekse bevraging, hoe artsen die zelf dyslexie hebben met deze handicap omgaan in hun werksituatie en welke hun ervaringen waren in hun ... |
01/05/2014 | Als spelling een kwelling is | ‘Als Spelling een Kwelling is’ bestaat uit twee delen. Het eerste deel, ‘Spelend Spellen’ behandelt de spellingregels tot en met het vierde leerjaar of groep 6. In het tweede boek, ‘Spellen m... |
01/05/2014 | Hoe pak ik een examen met meerkeuzevragen aan? | Stappenplan voor het beantwoorden van meerkeuzevragen. |
01/05/2014 | Welke kinderen krijgen leesproblemen? | De Radbouduniversiteit Nijmegen heeft onderzocht hoe goed leesproblemen in groep 3 (1e leerjaar) te voorspellen zijn bij individuele kinderen in groep 2 (3e kleuterklas). Het blijkt mog... |
01/05/2014 | De taalfanfare. Woordenschat plus | Een woordenschatprogramma met spraak kan taalzwakke leerlingen helpen bij het inoefenen van woordenschat. We bespreken het programma ‘De taalfanfare Woordenschat plus’ en geven tips voo... |
01/05/2014 | PPT Studiedag Surfplank | Deze powerpoint, gebruikt op de studiedag rond 'Surfplank' door Els Van Doorslaer, geeft een overzicht van bruikbare sites die ingezet kunnen worden als leerondersteuning bij kinderen met een... |
01/05/2014 | VOCA, overhoorprogramma | Dit artikel bespreekt het gratis overhoor- programma 'VOCA' . Er wordt een vergelijking gemaakt met het programma 'Overhoor', ook gratis te verkrijgen en de sterke punten van VOCA worde... |
01/05/2014 | digitale Kleurenklok | Hoe lang mag ik op de computer spelen? Wanneer is het mijn beurt? Ouders of leerkrachten zetten vaak een klokje naast de computer om de afgesproken tijd in beeld te houden. Maar het is ook mo... |
01/05/2014 | Beter spreken met ouders - bespreking | Ouders zijn belangrijke partners. Ze zijn deskundigen, als het gaat over hun kind. In een gesprek is het belangrijk dat ze in die rol erkend worden. Een goede voorbereiding en actief luistere... |
01/03/2014 | Jesse heeft dyslexie - bespreking deel 1 | De map ‘Jesse heeft dyslexie’ biedt begeleiders en leerkrachten kant-en-klaar materiaal om ‘dyslexie’ met kinderen te bespreken en er hen te leren mee omgaan. De map bevat praatplaten en een ... |
01/05/2014 | Checklist dyslexie en vreemde talen | Voor de leerkracht, begeleider en ouder is het belangrijk om te weten welke moeilijkheden een leerling met dyslexie ervaart bij het leren van een vreemde taal. Pas als men de problem... |
01/05/2014 | Hoe kan ik vreemde talen overhoren en beluisteren met Overhoor? | Een goede woordenschat is belangrijk als je een vreemde taal leert. Je moet deze woorden eerst leren. Sommige woorden onthoud je beter dan andere. Deze moet je dan meer herhalen. Met een goed... |
01/05/2014 | Leerlingen (met dyslexie) voorbereiden op het leren van 'Frans' door middel van preteaching en het gebruik van ICT | Bij leerlingen 4e leerjaar met dyslexie start je nu best met het oefenen van Frans. Door middel van ‘preteaching’ geef je leerlingen met dyslexie of taalzwakte een voorsprong. Dit arti... |
01/05/2014 | Effectief omgaan met risicolezers | In dit vlot leesbaar boek vertaalt Kees Vernooy recente bevindingen uit de leeswetenschappen naar de onderwijspraktijk. Hij stelt dat het een fundamentele verantwoordelijkheid is van d... |
01/05/2014 | Iedereen kan leren lezen - Inspectie Onderwijs Nederland | Deze brochure bevat tips van deskundigen en wetenschappers voor de onderwijspraktijk om de kwaliteit van het technisch lezen te verbeteren. Het gaat daarbij om twee invalshoeken... |
28/02/2014 | Bespreking software: Tekstbegrip 1 & 2 | Het programma leert en traint leerlingen (basisonderwijs en secundair onderwijs) stapsgewijze zoeken naar onderwerp, hoofdgedachte en de structuur van de tekst. Via talrijke oefeningen... |
01/05/2014 | Kleefbriefjes als geheugensteuntjes op de computer: gratis software StickyPad | Leerstoornissen hebben een grote impact op andere aspecten dan enkel lezen, spelling, rekenvaardigheden. Een gebrek aan orde, steeds weer vergeten, moeite met structuur en plannen zi... |
01/05/2014 | Aangeleerde hulpeloosheid en het toeschrijven van slagen of falen | In de jaren zestig observeerden enkele onderzoekers het fenomeen van de “aangeleerde hulpeloosheid”. Ze gaven honden die uit hun hok wilden elektrische schokken. Achteraf boden ... |
01/05/2014 | Vroegtijdige opsporing van dyslexie bij kleuters: een fonologische screeningstest. | Taalexperten van het University College London ontwikkelden een screeningstest van 10 minuten om kleuters met dyslexie te identificeren.De test zal gebruikt worden voor kinderen vanaf de leef... |
01/05/2014 | Organiseer-wijzer | Deze organiseer-wijzer helpt je bij het organiseren van je schoolgerief als je wanordelijk bent. |
01/05/2014 | GOKken op de toekomst | Het beleid voor Gelijke Onderwijskansen wil de kloof tussen kansarme en kansrijke kinderen dichten. Het bestaat uit het inschrijvingsrecht, de lokale overlegplatforms en het geïntegreerde ond... |
01/05/2014 | Jongeren met leer- of gedragsproblemen. | Dit boek geeft een goed beeld van het GOK-beleid. De lezer maakt relatief snel kennis met het geheel. Hij heeft weinig of geen voorkennis nodig om het te begrijpen. Dit maakt het boek z... |
01/05/2014 | Conclusies van het onderzoek naar de kwaliteit van het leesonderwijs in Nederland | De Nederlandse Inspectie van het Onderwijs heeft tijdens het schooljaar 2004-2005 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het leesonderwijs. Dit artikel zet de belangrijkste conclusies ... |
01/05/2014 | Bestandsmappen persoonlijker maken | Voor kinderen is het niet altijd even gemakkelijk om hun eigen bestandsmap terug te vinden tussen al die andere mappen die er op de computer staan. Dat is zeker zo voor wie niet zo goed kan l... |
01/05/2014 | Studiemotivatie en studeergedrag van studenten in kaart brengen. Lassi als instrument voor leerlingenbegeleiders. | Studiesucces is afhankelijk van verschillende factoren. Bepalend zijn de inzet, motivatie en het aanpakgedrag van de student. Dit geldt in het bijzonder voor studenten met leerprobleme... |
01/05/2014 | Kinderen en jongeren met een Coördinatie Ontwikkelingsstoornis | Deze film gaat over vier kinderen met een Coördinatie Ontwikkelingsstoornis (DCD). Leerlingen met deze stoornis hebben opvallende en blijvende moeilijkheden (fijne en grove) met motorische va... |
01/05/2014 | Hoe organiseer ik mijn computer: Maak je mappen herkenbaar met het gratis programma Folder Marker | Deze tip uit de map Leerzorg leert je ordenen op basis van kleuren. Kleur nu ook mappen op jouw computer op dezelfde manier. Je kunt dan jouw schooltaken per vak ordenen. |
01/05/2014 | De routeplanner: noodzaak tot differentiatie, ook in de bovenbouw van de basisschool. Verschenen in Zorgbreed | Ivan Van Gucht ontwikkelde een zorgsysteem, speciaal bedoeld voor het zesde leerjaar. Hij steunde hierbij op zijn jarenlange ervaringen, eerst als klassenleerkracht in tweede en vierde leerja... |
01/05/2014 | Bepaal zelf je leerstijl | Test om te kijken hoe je het beste leert. |
12/06/2015 | Checklist schoolkeuze secundair onderwijs | Hoe vind je een school waar je kind een aanpak op maat krijgt? Deze aanpasbare checklist helpt ouders van leerlingen met een leerstoornis bij de keuze van een school. Ouders en scholen vinden er... |
15/09/2015 | Teken je gesprek, over gedrag. Maak je gesprek visueel. | Dit boek geeft een heel praktische beschrijving van een methode om gesprek rond gedrag visueel te maken. Heel zinvol om uit het 'talige' te stappen van onze huidige hulpverlening, vooral voor le... |
24/11/2015 | Dat is toch zo (unieke ervaring : beleving van autisme door film en tekst) | Deborah van Arragon heeft zelf autisme. In de basisschool leerde ze Gerda Bastiaan kennen. Mevr. Bastiaan werkt als autismesteunpuntfunctionaris en ambulant begeleider in het speciaal onderwij... |
20/11/2015 | Proef op de som - studeren met dyscalculie | Het educatief pakket "Proef op de som - studeren met dyscalculie" bestaat uit een boek en bijbehorende film op CD-rom. De documentaire dompelt je gedurende dertig minuten onder in de wereld van ... |
17/11/2015 | Brein bedriegt nog steeds | Meer dan 15 jaar geleden schreef Peter Vermeulen de autisme - klassieker 'Brein bedriegt' over mensen met autisme en een normale begaafdheid. Dat boek is nu volledig vernieuwd. En die vernieuw... |
24/11/2015 | Examenplanning | Voor leerlingen met een leerstoornis is tijdig beginnen en vooraf werken nodig. Plannen zet aan tot actief nadenken over de hoeveelheid leerstof en de nodige tijd. Deze planning in Word kan je ... |
18/12/2015 | Persoonlijkheid en (de)motivatie van kinderen en jongeren | Dit boek is een verzameling van korte en langere artikels over leren, communiceren en motiveren, vertrekkend vanuit het Process Communication Model van Kahler. PCM onderscheidt zes persoonlijkhe... |
14/03/2016 | Geprikkeld om te weten, studeren met autisme | Boek + documentaire op DVD over begeleiding van jongeren met autisme in het hoger onderwijs. Het boek ‘Geprikkeld om te weten’ behandelt het thema ‘verder studeren met autisme’. Het is een... |
10/01/2016 | Gedragsklapper. Samen bouwen aan positief gedrag. | In dit boek vinden we alvast een nuttige verzameling bruikbare ervaringen en wetenschappelijke expertise terug wanneer we met 'moeilijk' gedrag geconfronteerd worden. Het behandelt vele facett... |
10/01/2016 | Meertaligheid: een troef! Inspirerend werken met meertalige kinderen op school en in de buitenschoolse opvang. | Het betreft een wetenschappelijk onderbouwd theoretisch werk waar zowel voor beginners als voor experten aandacht wordt geboden voor de realisatie in de praktijk. Het draait om de erkenning e... |
13/01/2016 | Rapid Typing Zone | In Rapid Typing Zone vind je een verzameling activiteiten rond leren typen. Er zijn verschillende cursussen, games, online testing en technieken voor ty... |
27/01/2016 | GoedTeLezen | Op www.GoedTelezen.nl vind je op overzichtelijke wijze richtlijnen voor het toegankelijkheid... |
22/02/2016 | Leren zichtbaar maken | Voor de informatie in zijn vorig boek 'Visible Learning' baseerde John Hattie zich op meer dan 800 meta-analyses van meer dan 52 600 onderzoeken, met samen ongeveer 240 miljoen leerlingen. Zijn... |
10/03/2016 | Leren met autisme (autistisch denken in de onderwijspraktijk) | Kobe Vanroy vertrekt vanuit uitspraken over jongeren met autisme. “Hij wil geen stappenplan aannemen” of “Hij wil alles alleen op zijn manier doen!”. Die uitspraken worden gedaan over jongeren... |
14/03/2016 | Jouwzoekmachine: zoekmachine aangepast aan leeftijd en leesniveau | Jouwzoekmachine is de ideale zoekmachine om in de klas te gebruiken. De resultaten van deze zoekmachine zijn aangepast voor kinderen en j... |
18/05/2016 | Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren | De auteurs leggen uit waarom leren soms zo moeilijk is en in andere gevallen juist heel gemakkelijk. Het boek zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. ... |
25/05/2016 | Survivalgidsen dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, autisme, AD(H)D en DCD | De reeks 'survivalgidsen' is speciaal geschreven voor kinderen en jongeren. We bespreken in deze recensie diegenen gerelateerd aan leerstoornissen: dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, autism... |
02/12/2016 | Handleiding - Spellingcontrole toevoegen aan PDF Xchange Editor | Het pdf-programma PDF Xchange Editor is een gratis programma waarmee je in digitale boeken kan typen. Via deze eenvoudige handleiding is het mogelijk om spellingcontrole toe te voeg... |
05/12/2016 | Checklist Dyslexievriendelijk proefwerk - Verschenen in JSW-magazine | Uit onderzoek van Dedicon (2006) blijkt dat dyslectische leerlingen vaak moeite hebben met de opmaak van hun lesmateriaal. Denk hierbij aan het gebruik van verschillende soorten letters op een p... |
06/12/2016 | Wegwijs in PDF-programma's | Handig overzicht van 6 pdf-programma's waarmee je in ADIBoeken kan typen. |
03/03/2017 | Wegwijzer - Dyslexie en taalvakken in niet-talenrichtingen | De wegwijzer wil concrete tips aanreiken aan taaldocenten uit het Hoger Onderwijs over het leren van vreemde talen, in het bijzonder voor taalvakken in niet-taalrichtingen. Daarnaast wil de wegw... |
29/03/2017 | Aan de slag met Geogebra - De Basis | Geogebra is een gratis softwareprogramma voor meetkunde. Leer aan de hand van eenvoudige stappenplannen de basisfuncties. Elk stappenplan wordt aangevuld met een instructievideo. Inhoud va... |
| Standaardbrief Gratis Voorleessoftware | Een standaardbrief met instructies voor het downloaden van Gratis Voorleessoftware. Deze kan je als school of praktijk meegeven aan ouders van kinderen die voorleessoftware nodig hebben. Het is ... |
17/01/2018 | Aan de slag met voorleessoftware op school - Een gids met 8 vragen en antwoorden. | Deze brochure biedt een antwoord op inhoudelijke en praktische vragen rond het werken met voorleessoftware in de klas. Ze richt zich op allen die betrokken zijn bij de begeleiding van leerlingen... |
17/01/2018 | Bijlage 1: Aan de slag met voorleessoftware - Overzicht van verschillende rollen en fasen | Overzicht van verschillende rollen en fase bij de implementatie van voorleessoftware in de school. Bijlage 1 van de brochure Aan de slag met voorleessoftware - een gids met 8 vragen en ... |
17/01/2018 | Bijlage 2: Aan de slag met voorleessoftware - Checklist randvoorwaarden en aandachtspunten | Checklist randvoorwaarden en aandachtspunten voor gebruik van een ICT-hulpmiddel thuis en op school. Bijlage 2 bij de gids Aan de slag met voorleessoftware op school: een gids met 8 vragen en... |
17/01/2018 | Bijlage 3: Aan de slag met voorleessoftware - Actieplan implementatie ICT-hulpmiddelen | Bijlage 3 van de brochure Aan de slag met voorleessoftware op school: een gids met 8 vragen en antwoorden. Een actieplan voor de implementatie van ICT-hulpmiddelen in de school.
|
17/01/2018 | Bijlage 4: Aan de slag met voorleessoftware - Analysemodel van behoeften bij bijzondere noden voor lezen en/of schrijven | Hulp bij het analyseren van de behoeften van leerlingen met bijzondere noden voor het lezen en/of schrijven. Bijlage 4 van brochure Aan de slag met voorleessoftware in de school. |
23/01/2018 | Evaluatieschaal: het uniform evalueren van apps binnen het onderwijs en de logopedische revalidatie | Evaluatieschaal voor het uniform evalueren van apps binnen het onderwijs en de logopedische revalidatie. Op zeer korte tijd is de interesse voor applicaties (apps) binnen de logopedische prak... |
24/01/2018 | WRTS - Overhoorprogramma | WRTS is een online overhoorprogramma. Je oefent er je eigen of bestaande woordenlijsten in het Nederlands of in vreemde talen. Je kan kiezen uit verschillende studeervormen, zoals een standaard ... |
24/05/2018 | Resultaten LetOp-enquête mei 2018 | Een kort rapport over de resultaten van de enquête van LetOp in mei 2018 |
17/12/2018 | Individueel begeleidingsplan ex-OKAN KSL | KSLeuven maakte een handig individueel begeleidingsplan voor ex-OKAN-leerlingen.
|
17/12/2018 | Tips voor leerkrachten met een ex-OKAN'er in de klas | Deze praktische tips zijn ideaal voor leerkrachten met een ex-OKAN'er in de klas Gemaakt door KSLeuven en OKAN Salco |
17/12/2018 | Fiches 'Leren Leren' voor OKAN-leerlingen | 22 handige stappenplannen en ondersteunende fiches voor (OKAN-)leerlingen in de klas. Afstudeeronderzoek van Dorien Rietjes en Birgit Raymaekers |
17/12/2018 | Nederlands als instructietaal voor ex-OKAN-leerlingen | Artikel in Breedbeeld van Tania Sempels "Nederlands als instructietaal voor ex-OKAN-leerlingen" |
17/12/2018 | Algemene Informatie over Nederlands als instructietaal | Tips en voorbeelden voor Nederlands als instructietaal - Tania Sempels |