De auteurs klagen de rekenmethode aan die sinds jaren in Nederland gebruikt wordt: het 'realistisch rekenen', waarbij de nadruk wordt gelegd op het zelf- ontdekkend leervermogen van leerlingen. Er worden maar heel weinig structuren gegeven. Daartegenover staat het' functionele rekenen' waarbij technieken worden aangeleerd (bv. de staartdeling) en ingeoefend. De leerstof wordt gestructureerd aangeboden. Naarmate kinderen de technieken beter beheersen, krijgen ze complexere opgaven.
* de auteurs leggen goed uit op welke theorieën het vernieuwde rekenonderwijs gebaseerd is en waarom dit niet werkt.
* ze pleiten voor het functionele rekenonderwijs, leggen duidelijk uit waarom en vergelijken dit vaak met Vlaanderen, waar de kinderen veel betere resultaten behalen.
* zeer helder geschreven, voldoende afwisseling en toch duidelijke structuur.
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose:
Aard: theoretisch , theoretisch
Domein: rekenen / wiskunde , rekenen / wiskunde , structuur
Besproken Leeftijd: Volwassen (+24 jaar) , Volwassen (+24 jaar)
Beoogde Doelgroep: leerkrachten , leerkrachten , orthopedagogen , ouders , pedagogische begeleiders , psychologen , remedial teachers , studenten lerarenopleiding , zorg-coördinatoren
Gegevens
Auteur boek: Tom Braams en Marisca Milikowski
ISBN-nummer: 9789085066156
Uitgeverij: Boom
Link: Klik hier