Autisme
(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren".)
Deze leerlingen kunnen opvallen door…
Leerlingen met autisme of een autismespectrumstoornis hebben moeite met communicatie, sociale interactie en creatief verbeeldingsvermogen. Ze zijn over- of ondergevoelig voor zintuiglijke prikkels. Minder gestructureerde situaties als de speelplaats en uitstappen kunnen angst en onzekerheid veroorzaken. De reacties op situaties die angst en stress veroorzaken zijn voor de schoolomgeving niet altijd gemakkelijk te begrijpen. Autisme komt voor op alle niveaus van verstandelijk functioneren. De intelligentie beïnvloedt wel sterk de communicatieve en compenserende mogelijkheden. Autisme kent een aantal kenmerken, maar elke leerling met autisme heeft een sterk eigen profiel en vraagt een aangepaste aanpak.
Mogelijk zwakke kanten: Taal en communicatie
Leerstofverwerking
Groepswerk en keuzeactiviteiten
Organisatie en handigheid
Aandacht en concentratie
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
| Mogelijk sterke kanten: Taal en communicatie
Leerstofverwerking
Piekvaardigheden
Sociaal-emotioneel
|
Wat moet je vooral doen en wat niet?
Do's Voor de communicatie
Talige communicatie
Structuur in communicatie
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
| Dont's Talige communicatie Gebruik geen:
Communicatie bij conflicten en problemen
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
|
Vakken die problemen kunnen geven:
Talen: opdrachten niet verstaan, moeite met spraakkunst
Rekenen/wiskunde: moeite met nieuwe leerstof en algoritmen
Plastische en lich. opvoeding, muziek: weinig verbeelding, nood aan extra structuur
Examens en toetsen: blokkeren, de helft niet oplossen, psychosomatische klachten