Letop Nieuwsbrief 123 - December 2018 - 18 dec 2018
Nieuwsbrief n° 123 - december 2018
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Letop met kerstversiering
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF
Win een bongobon
Logo Letop met kerstversiering
Een kerstcadeautje voor jezelf? Simpel! Doe je collega's en kennissen als kerstcadeau plezier met een gratis abonnement op onze nieuwsbrief en win een bongobon!
Hoe?
  1. Zorg dat 15 mensen inschrijven op onze nieuwsbrief. 
  2. Laat hen een mailtje sturen naar letop@eurekaleuven.be met als boodschap: "Vanaf nu ontvang ik de letop-nieuwsbrief in mijn mailbox.". Laat hen ook jouw naam vermelden. 
  3. De eerste 3 personen die 15 nieuwe mensen aanbrengen winnen een bongobon.
Terug naar boven
Breng een gesprek op gang met filmpjes over een computer in de klas
Foto jongen met laptop
We hebben naast de film 'ADIBib, de juiste tools' nu ook 5 nieuwe korte 'Ja maar ...' films op ons youtube-kanaal ADIBib. Het gesprek over gebruik van voorleessoftware met ouders, leerkrachten en zorgondersteuning loopt vaak snel vast met 'ja maar ...' . Start het overleg met één van de films en kom tot nieuwe ideeën en minder vooroordelen.
Elk school zal het aantal actieve gebruikers toenemen. We naderen de kaap van 20 000 gebruikers van voorleessoftware via Lees Voor Vlaanderen. Verbindende communicatie brengt voordelen mee voor alle partijen.  
Links naar de films:
Terug naar boven
De impact van een leerstoornis op een leerling is vaak nog (te) groot
Een burn-out of depressie, een laag zelfbeeld, faalangst, ...Vaak blijken kindervaringen als gevolg van een probleem bij het schoolse leren en een leerstoornis nogal wat emotionele gevolgen te hebben op volwassen leeftijd. Een kind dat niet goed leert lezen of steeds niet mee kan in de rekenles, ervaart een hoog gevoel van incompetent zijn. Veel kinderen beschrijven zichzelf als dom als ze steeds weer opnieuw falen in de klas. Hun competentiegevoel is dan erg laag. Wat zou moeten lukken, gaat niet! En toch wordt dat van hen verwacht. Wat doe je dan met de talrijke gevoelens van boosheid, frustratie en machteloosheid? Het maakt dikwijls moedeloos of angstig. 
Wat helpt kinderen en jongeren met leerstoornissen om met een betere eigenwaarde door het leven te gaan? 
Zet in op ABC namelijk autonomie, betrokkenheid en netwerk en competentie. Met spellingcontrole en eigen inzet kan je een correcte mail schrijven. Even afchecken in je netwerk en je kan vol zelfvertrouwen zoeken naar een job. Leg op school de lat niet lager. Stel niet vrij, dispenseer zo weinig mogelijk. Zet in op eigen inzet met compenserende hulpmiddelen. Breuken vereenvoudigen lukt zoveel sneller en zoveel beter met de tafelkaart. Metend rekenen en problemen oplossen met de ZRM? Ja, net zoals je dat als volwassene bij het verven van je keuken ook doet.  
Foto opname van podcast over dyslexie
Podcast over dyslexie: ervaringsverhalen van jongvolwassenen
Beluister hier de ervaringsverhalen van jongvolwassenen met dyslexie. Hun welbevinden neemt vanzelf toe als ze zo vroeg mogelijk leren hun probleem aan te pakken en het voorkomt faalangst. Autonomie, het gevoel van competentie en sociale verbondenheid zijn hierbij cruciaal. Interessant voor individuele begeleidingen, psycho-educatie, ondersteuners, ...
Logo SIG
Artikel Moetivatie of Motivatie
Het artikel ’Moetivatie of Motivatie’ biedt een aantal inzichten en tips die helpen om de rol van motivatiecoach bij leerlingen met een leerstoornis op te nemen.
Interessant voor ouders, leerkrachten, individuele begeleidingen, ondersteuners
 
Cover boek Gemotiveerd leren en lesgeven
Gemotiveerd lesgeven - Anje Ros
Anje Ros beschrijft in haar boek ‘Gemotiveerd leren en lesgeven’ per basisbehoefte uit de zelfdeterminatie-theorie hoe de leerkracht hieraan kan bijdragen. Ze geeft een variatie aan voorbeelden uit de onderwijspraktijk.  
Interessant voor leerkrachten en ondersteuners.
Foto vliegend kind met boek en cape
Van leerstoornis naar kracht: getuigenissen
Terug naar boven
Verzamelen van materiaal ter ondersteuning van (ex-)OKAN-leerlingen
Foto bovenaanzicht vergaderende leerkrachten
Eureka Die's- lekti-kus startte dit schooljaar een detachering voor Frans OKAN en Frans en Dyslexie. We starten met de verzameling van bruikbaar materiaal en ondersteuningstools. Naar aanleiding van de eerste contacten, kregen we al zicht op enkele heel bruikbare en praktische documenten. We geven jou al een eerste aanbod. We verzamelen de OKAN-materialen ook op een Symbaloo, een verzamelpagina met interessante links. 
Je vindt er momenteel:  Zoals je merkt, zijn onze eerste contacten vooral in het Leuvense. We wachten dus met spanning op info over of voor OKAN uit andere regio's. Stuur een mailtje naar letop@eurekaleuven.be
Terug naar boven
Lees Voor! op maat van jouw school
"Ondersteuningsnetwerk met beginnende ervaring met voorleessoftware zoekt aanvullende expertise."

Herken je je hierin? Neem dan contact op met onze nieuwe vormingsmedewerker Jana.
Jana helpt je wegwijs worden in de stappenplannen uit de brochure 'Aan de slag met voorleessoftware in de klas'. Zij overloopt met jou en je netwerk de suggesties, struikelstenen en opstekers. Zij verzamelt ze en deelt ze in een latere fase via de nieuwsbrief en de website. Als je 'good practice' hebt, komt ze filmen zodat anderen leren uit jouw ervaringen. Mail naar letop@eurekaleuven.be en meld je aan met contactgegevens als naam, school of netwerk en telefoonnummer.
Terug naar boven
Letop-agenda
Hieronder vind je enkele interessante vormingen! 
De volledige Letop-agenda vind je op onze website. 
Logo ICT-praktijkdag

ICT-praktijkdag UCLL - Leuven | 04/02/2019


Wat? Een praktijkgerichte ICT-nascholingsdag met concrete tips door directies, ICT-coördinatoren, leerkrachten en educatieve partners.

Wie? Voor directies, ICT-coördinatoren, leerkrachten en educatieve partners uit het brede onderwijsveld, uit Vlaanderen en Nederland. Maar ook deelnemers van buiten het onderwijs zijn welkom!

Wanneer en waar? 4 februari 2019 - UC Leuven-Limburg campus Proximus Geldenaaksebaan 335, 3001 Leuven
 

Bekijk het programma

logo Vlaams ministerie van onderwijs

Infosessie voorleessoftware ONW en CLB - Ministerie van Onderwijs - Brussel | 30-01/2019

Sinds kort is het gebruik van voorleessoftware door leerlingen in lager of secundair onderwijs gratis. Het Departement Onderwijs organiseert hierover een infosessie specifiek gericht op medewerkers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding en de Onderteuningsnetwerken.
Tijdens deze infosessie zullen medewerkers uit de CLB en de ondersteuningsnetwerken leren wat voorleessoftware en ADIBoeken precies zijn en hoe ze deze schoolbreed of voor individuele leerlingen kan inzetten. Verder kan je inspiratie, tips en leermiddelen komen verzamelen.
Bekijk alvast de praktische info op www.leesvoor.vlaanderen

De beoogde doelgroep bestaat uit:
  • CLB medewerkers
  • Begeleiders uit de ondersteuningsnetwerken
Datum en uur
De infosessie vindt plaats op woensdag 30 januari 2019. Deze zal doorgaan Brussel, Consciencegebouw Auditorium Hadewijch, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
De infosessie start om 10.00u. Het einde is voorzien omstreeks 15.30.
 

Schrijf je vanaf woensdag 19/12 in op onderwijs Vlaanderen.

Logo Eureka Expert

Studiedagen van Eureka Expert

  • Problemen oplossen met RTS voor 10-14-jarigen | 31-01-2019
  • RekenTrapperS in 4, 5 en 6 - Getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen | 01-02-2019
  • RekenTrapperS in 1,2 en 3 - hoofdrekenen met en zonder brug |  15-02-2019
Bekijk de agenda

 

 

Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: voor 15 januari 2018
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit    voorkeuren 

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*