NLD

NLD

(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren".)

Deze leerlingen kunnen opvallen door…

Leerlingen met NLD hebben zwakke motorische, probleemoplossings-, sociale en non-verbale vaardigheden. Ruim 65% van de communicatie vindt non-verbaal plaats. De leerling met NLD kan deze signalen moeilijk interpreteren en voor zichzelf toepassen. Moeilijkheden met ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, visuele informatie, vrienden maken en zelfredzaamheid.

Mogelijk zwakke kanten:

Visueel ruimtelijke vaardigheden
  • problemen met weg vinden op school, besef van tijd
  • moeite met het houden van overzicht
  • problemen met herkenning en organisatie van visueel - ruimtelijke informatie

Waarnemen en aandacht
  • moeite met verbanden leggen

Cognitief
  • weinig aandacht voor visuele en tactiele informatie
  • zwak inzicht in oorzaak – gevolg, tekstbegrip
  • zwak probleemoplossend vermogen en zwak gebruik van strategieën
  • moeite met flexibel denken
  • weinig systematische aanpak

Motorische vaardigheden
  • houterig, traag
  • moeizaam en moeilijk leesbaar geschrift
  • zwak evenwicht

Sociale vaardigheden
  • non-verbale signalen (gebaren en gelaatsuitdrukkingen) worden niet begrepen
  • moeite om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden
  • moeilijke relatie met leeftijdsgenoten
  • weinig sociaal inlevingsvermogen
Mogelijk sterke kanten:

Verbale vaardigheden
  • vlug en vlot praten en lezen
  • zeer rijke woordenschat

Geheugen
  • verbaal geheugen: zinnen letterlijk onthouden.
  • geheugen voor parate kennis, rijtjes en reeksen

Automatiseren
  • eens geautomatiseerd: heel vlot technisch lezen en spellen

Aandacht
  • concentratie en aandacht: auditief en verbaal
  • muzikale aanleg
  • absoluut gehoor

Wat moet je vooral doen en wat niet?

Do's

Accepteren
  • aanvaard dat de leerling veel vragen stelt.
  • respecteer de behoefte aan routinematig en soms 'slaafs' gedrag.

Begeleiding
  • respecteer een evenwicht tussen empathie en het bewaren van afstand.
  • let niet alleen op wat de leerling zegt, maar vooral wat de leerling doet. Geef veel oefeningen
  • bied instructie (verbaal) stap voor stap aan. Controleer begrip.
  • leer te vragen wat de ander bedoelt.
  • bereid voor op veranderingen.
  • ondersteun in conflictsituaties.
  • wees beducht voor 'pesten'.
  • maak verwachtingen expliciet en verbaal kenbaar.
  • leer met humor omgaan en relativeren.

Compenseren
  • geef een A4 met een voorinstructie van de lesstof. Geef een kopie zonder plaatjes.
  • laat gebruik maken van hulpmiddelen: laptop, rekenmachine, strategiekaarten enz.
  • geef extra tijd.
  • overhoor mondeling en stel ook feitenvragen.
  • beperk de omvang van de taak.
  • kijk nota's regelmatig na of geef kopietjes.
  • help om de spullen en nota's op orde te houden (mappen, balkjes, kleuren, enz.)

Dispenseren
  • laat bepaalde leerinhouden overslaan.

Remediëren
  • leer handelingen verbaal te ondersteunen.
  • leer strategieën aan.
  • geef stappenplannen voor de diverse vakken.
  • maak samen een foutenanalyse en leer zoeken naar de juiste oplossing (terug regels erbij nemen, enz.). Laat dit ook verwoorden.
Don'ts

Begeleiding
  • aannemen dat de leerling de uitleg begrijpt.
  • onvoorspelbaar gedrag tonen.
  • veel tekst laten overschrijven van het bord.
  • uitsluitend visuele instructie geven.
  • lange schrijfopdrachten geven.
  • verplichten altijd aan spel/sport mee te doen. Wel: 'Zoek naar zinvolle activiteiten'.
  • taalgebruik
  • gebruik van figuurlijke taal, woordgrapjes, ironische opmerkingen, enz.
  • in discussie gaan.

Gedrag
  • behandelen als de andere klasgenoten.
  • dwingen tot sociaal gedrag.
  • zware sancties stellen als de leerling te laat komt.
  • verwachten dat ze non-verbale seintjes begrijpen. Wel: 'Kijk niet alleen boos maar zeg dat je boos bent'.
  • sociaal inlevingsvermogen verwachten.
  • ruimtelijk-visueel materiaal als ondersteuning geven.
  • materiaal met ingewikkelde lay-out en plaatjes.
  • complexe visuele schema's. Wel: 'Uitleg geven in woorden.

Vakken die problemen kunnen geven:
Alle vakken: begrijpen van teksten, kern van verhaal, verwerken van informatie
Wiskunde: meetkundig tekenen, rekensymbolen, formules en toepassingen ervan
Zaakvakken: lezen van grafieken, tabellen, abstracte begrippen, zien te veel details
Sport: samenspel, zwakke coördinatie grove motoriek
Plast. opv.: fijne motorische vaardigheden
Aardrijkskunde: kaartlezen, topografie