NLD
(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren".)
Deze leerlingen kunnen opvallen door…
Leerlingen met NLD hebben zwakke motorische, probleemoplossings-, sociale en non-verbale vaardigheden. Ruim 65% van de communicatie vindt non-verbaal plaats. De leerling met NLD kan deze signalen moeilijk interpreteren en voor zichzelf toepassen. Moeilijkheden met ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, visuele informatie, vrienden maken en zelfredzaamheid.
Mogelijk zwakke kanten:
Visueel ruimtelijke vaardigheden - problemen met weg vinden op school, besef van tijd
- moeite met het houden van overzicht
- problemen met herkenning en organisatie van visueel - ruimtelijke informatie
Waarnemen en aandacht - moeite met verbanden leggen
Cognitief - weinig aandacht voor visuele en tactiele informatie
- zwak inzicht in oorzaak – gevolg, tekstbegrip
- zwak probleemoplossend vermogen en zwak gebruik van strategieën
- moeite met flexibel denken
- weinig systematische aanpak
Motorische vaardigheden - houterig, traag
- moeizaam en moeilijk leesbaar geschrift
- zwak evenwicht
Sociale vaardigheden - non-verbale signalen (gebaren en gelaatsuitdrukkingen) worden niet begrepen
- moeite om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden
- moeilijke relatie met leeftijdsgenoten
- weinig sociaal inlevingsvermogen
| Mogelijk sterke kanten:
Verbale vaardigheden - vlug en vlot praten en lezen
- zeer rijke woordenschat
Geheugen - verbaal geheugen: zinnen letterlijk onthouden.
- geheugen voor parate kennis, rijtjes en reeksen
Automatiseren - eens geautomatiseerd: heel vlot technisch lezen en spellen
Aandacht - concentratie en aandacht: auditief en verbaal
- muzikale aanleg
- absoluut gehoor
|
Wat moet je vooral doen en wat niet?
Do's
Accepteren - aanvaard dat de leerling veel vragen stelt.
- respecteer de behoefte aan routinematig en soms 'slaafs' gedrag.
Begeleiding - respecteer een evenwicht tussen empathie en het bewaren van afstand.
- let niet alleen op wat de leerling zegt, maar vooral wat de leerling doet. Geef veel oefeningen
- bied instructie (verbaal) stap voor stap aan. Controleer begrip.
- leer te vragen wat de ander bedoelt.
- bereid voor op veranderingen.
- ondersteun in conflictsituaties.
- wees beducht voor 'pesten'.
- maak verwachtingen expliciet en verbaal kenbaar.
- leer met humor omgaan en relativeren.
Compenseren - geef een A4 met een voorinstructie van de lesstof. Geef een kopie zonder plaatjes.
- laat gebruik maken van hulpmiddelen: laptop, rekenmachine, strategiekaarten enz.
- geef extra tijd.
- overhoor mondeling en stel ook feitenvragen.
- beperk de omvang van de taak.
- kijk nota's regelmatig na of geef kopietjes.
- help om de spullen en nota's op orde te houden (mappen, balkjes, kleuren, enz.)
Dispenseren - laat bepaalde leerinhouden overslaan.
Remediëren - leer handelingen verbaal te ondersteunen.
- leer strategieën aan.
- geef stappenplannen voor de diverse vakken.
- maak samen een foutenanalyse en leer zoeken naar de juiste oplossing (terug regels erbij nemen, enz.). Laat dit ook verwoorden.
| Don'ts
Begeleiding - aannemen dat de leerling de uitleg begrijpt.
- onvoorspelbaar gedrag tonen.
- veel tekst laten overschrijven van het bord.
- uitsluitend visuele instructie geven.
- lange schrijfopdrachten geven.
- verplichten altijd aan spel/sport mee te doen. Wel: 'Zoek naar zinvolle activiteiten'.
- taalgebruik
- gebruik van figuurlijke taal, woordgrapjes, ironische opmerkingen, enz.
- in discussie gaan.
Gedrag - behandelen als de andere klasgenoten.
- dwingen tot sociaal gedrag.
- zware sancties stellen als de leerling te laat komt.
- verwachten dat ze non-verbale seintjes begrijpen. Wel: 'Kijk niet alleen boos maar zeg dat je boos bent'.
- sociaal inlevingsvermogen verwachten.
- ruimtelijk-visueel materiaal als ondersteuning geven.
- materiaal met ingewikkelde lay-out en plaatjes.
- complexe visuele schema's. Wel: 'Uitleg geven in woorden.
|
Vakken die problemen kunnen geven:
Alle vakken: begrijpen van teksten, kern van verhaal, verwerken van informatie
Wiskunde: meetkundig tekenen, rekensymbolen, formules en toepassingen ervan
Zaakvakken: lezen van grafieken, tabellen, abstracte begrippen, zien te veel details
Sport: samenspel, zwakke coördinatie grove motoriek
Plast. opv.: fijne motorische vaardigheden
Aardrijkskunde: kaartlezen, topografie