Lezing over ADIBoeken en Voorleessoftware in de klas door Anny Cooreman op YouTube
De website van Letop in een nieuw kleedje
Letop-agenda
Executieve functies
‘Zij is nooit op tijd klaar’, ‘Hij raakt van alles kwijt’ Onwil of zwakke executieve functies?
Wat zijn executieve functies precies?
Wat zijn executieve functies? Kijk naar dit filmpje en noem twee functies die je als leerkracht of ouder niet nodig hebt. Wij vonden er geen twee. We hebben ze allemaal nodig als we willen doen wat we moeten doen. Leerlingen met ADHD missen bijvoorbeeld een goede impulscontrole, hun emoties zijn te hevig voor hen en voor hun omgeving. Kinderen met autisme vinden plannen heel moeilijk, zij kunnen zich niet inbeelden wat 'herhaal' of 'studeer grondiger' dan wel concreet betekent. Hoogbegaafden hebben nogal wat last van uitstelgedrag en tonen weinig doorzettingsvermogen als de taak niet binnen hun interesse valt. Een leerling met ADD valt natuurlijk net uit op concentratie, maar wellicht ook op werkgeheugen. Het model van Dawson en Guare geeft een grondig overzicht van hoe je die functies observeert en wat je in de klas of thuis eraan zou kunnen doen.
Executieve functies trainen bij kleuters en basisonderwijs
Handreikingen executieve functies (Informatieplein jonge kind) is heel uitgebreid. Bruikbaar voor studenten en leerkrachten. Elke kaart geeft tips om de ontwikkeling te stimuleren.
Plantie (iOs) en Forest (iOs + Android): sluit je smartphone af van storende meldingen door bloemen en bomen te planten
Monday (betalend): het favoriete programma van het Letop-team! Maak takenlijsten en geef ze een status, een deadline met reminder, een timetracker, een locatie,...
Aanraders voor wie meer wil lezen
Executieve functies bij kinderen en adolescenten biedt tal van formulieren: interviews, vragenlijsten voor executieve functies voor ouders, leraren, leerling, checklist voor planning en monitoring, probleemoplossingsschema’s,...
Met Wijzer in Executieve functies trainen kinderen tot het 6de leerjaar op een speelse manier hun executieve functies door het spelen van spelletjes. Men gebruikt in deze publicatie een metafoor van een schip waarbij de executieve functies onderdelen zijn die noodzakelijk in orden moeten zijn voordat het schip kan gaan varen. Het aanleren en bespreken via deze metafoor is heel erg duidelijk voor kinderen.
Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies biedt heldere stappenplannen die help bij plannen en organiseren, timemanagement, emotieregulatie en impulsbeheersing. Elke stap in het coachingsproces is voorzien van duidelijke instructies en werkbladen. Naast individuele coaching door een volwassene komen ook klasbrede coaching en coaching door een medeleerling aan bod.
Bekijk op het YouTube-kanaal van ADIBib de lezing die Anny Cooreman bracht op de studiedag over Lees Voor! Vlaanderen en ADIBib. Deze studiedag was voornamelijk voor CLB-medewerkers en Ondersteuners over leerlingen met leerstoornissen in de school en het gebruik van de gratis voorleessoftware en Adiboeken. Volgende onderwerpen komen aan bod:
Met het Eureka-team werken we hard aan een nieuwe website. We verzamelen al onze kennis en materialen van ADIBib, Lees Voor! Vlaanderen en Letop op één website: www.adibib.be Hier kan je terecht voor:
Bestellen van ADIBoeken
Bestellen van voorleessoftware
Informatie en ondersteunende materialen rond werken met een computer in de klas
Eureka Letop: informatie en ondersteunende materialen rond leerlingen met een leerstoornis, nieuwsbrieven, agenda,...
Je krijgt een mail van zodra we de nieuwe website online zetten.
Een vakantiecursus? Dat is 4 dagen les krijgen op Eureka. Je leert handige technieken die je helpen om de leerstof onder de knie te krijgen. In het aanbod kan je cursussen vinden voor het lager onderwijs, het secundair onderwijs en ouders. Ga je de computer in de klas gebruiken? Of wil je beter met de computer in de klas leren werken? Volg dan zeker de vakantiecursus computervaardigheden!