Letop nieuwsbrief 106 - oktober 2015 - 21 okt 2015

*|MC:SUBJECT|*

Nieuwsbrief n° 106 - oktober 2015
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Eureka Letop
Letop banner: afbeelding van 3 studerende kinderen met aangepaste hulpmiddelen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF

Letop-nieuws
  • Hoog bezoek bij Eureka Leuven!
In het nieuws
  • Stephan Vanfleteren vertelt over zijn dyslexie in Alleen Elvis blijft bestaan
  • Kijk door de ogen van iemand met ADHD
  • Invoering M-decreet op september
Inspiratie uit Eureka Onderwijs
  • Velleda-bordjes
  • Peercoaching
In de Letop-kijker
  • Differentiatie in de klas
  • Verrijkingsmateriaal
We signaleren
  • Richtlijnen en info-poster over dyslexie voor bibliotheken
Redelijke aanpassing
  • Als lezen niet vlot gaat
Recensies
  • 'Teken je gesprek, over gedrag. Maak je gesprek visueel.'
Letop-agenda
  • Workshop - Wegwijs in de zorg voor je kind met ADHD - Zit Stil - verschillende data en locaties.
  • Gedifferentieerd schoolbeleid
Letop-nieuws
foto's van de ministers
Hoog bezoek bij Eureka Leuven!

Eureka Leuven, het expertisecentrum voor leerlingen met leerstoornissen, had op vrijdag 9 november de grote eer om de drie ministers van onderwijs van ons land te mogen ontvangen. Hilde Crevits, Joëlle Milquet en Harald Mollers kwamen kijken en luisteren naar methodes voor inclusief en gedifferentieerd onderwijs. Het bezoek was een succes! De ministers haalden op het einde van de dag hun agenda’s boven om samen te zitten met Eureka voor concrete veranderingen in het onderwijs.

Coördinator Anny Cooreman sprak tijdens het bezoek gedreven over de visie en principes die Eureka Onderwijs al 25 jaar toepast. Leerlingen en oud-leerlingen vertelden over hun eigen hobbelige pad van leren met leerstoornissen. Welke methodes en tips hadden hun geholpen? En waarom maakte Eureka Onderwijs het verschil?

Daarnaast kwam ADIBib aan bod, de digitale bibliotheek met beschrijfbare en voorleesbare schoolboeken die kinderen met lees- en/of schrijfproblemen ondersteunt met leren. Milquet wil al langer ADIBib voor leerlingen in Wallonië en die lijkt er nu te gaan komen. Eureka hoopt om in 2016 samen met het Waalse Ministerie van Onderwijs de Waalse ADIBib op te kunnen zetten.

Ook Minister Crevits toonde haar enthousiasme voor ADIBib. Zij wil dat nog meer Vlaamse kinderen met lees- en/of schrijfproblemen gebruik kunnen maken van de dienst.

Bekijk het filmpje op ROBtv.
Terug naar boven
In het nieuws
Stephan Vanfleteren
Stephan Vanfleteren vertelt over zijn dyslexie in Alleen Elvis blijft bestaan

Stephan Vanfleteren vertelt in pakkende beelden over zijn leven met dyslexie. Zoals zovelen besefte hij pas dat hij dyslexie had toen de diagnose bij zijn kinderen werd gesteld. Hij vertelt hoe hij het als kind beleefde maar ook hoe het nog steeds een impact heeft op zijn leven.
Bekijk het interview online.
Katlijn met afstudeerbaret
Kijken door de ogen van iemand met ADHD

Jasper heeft ADHD en wordt in zijn ogen door iedereen verkeerd begrepen.
Daarom besluit hij om een camera te kopen en zo de wereld te tonen hoe het is om hem te zijn. Hij toont hoe hij omgaat met lijstjes met karweien, hoe het is op zijn werk en hoe hij een romantische avond met zijn vriendin voorbereidt.
Bekijk de filmpjes op Youtube.
foto met daarop 'teaching'
Invoering M-decreet op 1 september

Wat verandert er met het M-decreet? Op 1 september werd het M-decreet ingevoerd. Bedoeling is om zoveel mogelijk kinderen met een beperking les te laten volgen in het gewoon onderwijs, mits de nodige ondersteuning. Maar wat verandert er nu precies? VRT-journaliste Brigitte Vermeersch legt het kort en duidelijk uit.
Terug naar boven
Inspiratie uit Eureka Onderwijs
velleda-bordje met stift
Uitwisbare bordjes

In Eureka Onderwijs werken ze vaak met uitwisbare bordjes. Als de leerkracht een vraag stelt, schrijven de leerlingen hier het antwoord op. Daarna steken ze het bordje in de lucht. Hierdoor zijn alle leerlingen betrokken bij de les en heb je als leerkracht meer overzicht over wie wat kan.

Klasse zet de pro's en contra's van deze methode nog eens op een rijtje. Zeker de moeite waard om het uit te proberen!
2 kindjes die naar een computerscherm kijken
Peercoaching

Voor binnenklasdifferentiatie kan je peercoaching inzetten. Bij Eureka Onderwijs gebruiken ze deze techniek vaak. Leerlingen die moeite hebben met een bepaald onderdeel, krijgen een coach toegewezen. Aan die coach kunnen ze dan vragen stellen. Bijvoorbeeld extra uitleg bij oefeningen die ze niet goed begrijpen. De voordelen? De gecoachte krijgt extra ondersteuning, de coachende extra uitdaging en als leerkracht kan je je aandacht beter over de klas verdelen.
In de Letop-kijker
Differentiatie in de klas

Bij Klasse staat momenteel differentiatie in de kijker. Ze ontkrachten 8 mythes hierover. Daaruit kan je heel wat tips halen voor struikelblokken die je misschien af en toe ondervindt bij het differentiëren. Ze geven je een denkkader om uit te vertrekken.

Een mooie aanvulling daarop zijn de praktische fiches over binnenklasdifferentiatie uit de map leerzorg. Ga hiermee aan de slag. Deze fiches en ander bruikbaar materiaal vind je ook op onze website.
foto van een klas met een kindje vanachter dat zijn vingers opsteekt
Verrijkingsmateriaal

Op zoek naar differentiatiemateriaal voor leerlingen die verrijking nodig hebben? MY POD ontwikkelde gebruiksklaar materiaal om een leerling in de klas een eigen project te laten uitvoeren. De leerling stelt zijn eigen onderzoeksvraag, bijvoorbeeld: Hoe ontstaat een regenboog? Van waar komen de Vikingen?
Terug naar boven
We signaleren
screenshot van de poster
Richtlijnen en info-poster over dyslexie voor bibliotheken

Luisterpunt ontwikkelde samen met andere organisaties de internationale IFLA-richtlijnen. Deze geven heel wat tips aan bibliotheken om zich aan te passen aan leden met dyslexie. Ze publiceerden uitgeschreven richtlijnen en een informatieve poster. Hier en daar wijkt de situatie in Vlaanderen wel wat af van deze ‘internationale beschrijving’, maar het document bevat wel heel wat praktische tips.
Terug naar boven
Redelijke aanpassing
Als lezen niet vlot gaat

Een goed voorbeeld van een redelijke aanpassing in het onderwijs is voorleessoftware. Hiermee kunnen leerlingen met een beperking in lezen of schrijven hun handboeken en ander cursusmateriaal laten voorlezen. De handboeken kan je gratis digitaal bestellen bij Eureka ADIBib.

Voor leesboeken kan je terecht bij Luisterpunt. Zij hebben ongeveer hetzelfde aanbod als een andere bibliotheek, maar dan in de vorm van voorgelezen boeken (daisy-boeken).

Meer informatie over beide organisaties, vind je ook bij Ik Haat Lezen.

Recensies
kaft van het boek
'Teken je gesprek, over gedrag. Maak je gesprek visueel.' door Adinda De Vreede
Dit boek is erg bruikbaar als je werkt met leerlingen die minder communicatief zijn. Het leert je hoe je kan communiceren met kinderen via tekeningen. Het biedt een manier om uit het 'talige' van onze huidige hulpverlening te stappen.



Terug naar boven
Letop-agenda
Hieronder vind je enkele interessante vormingen!
De volledige Letop-agenda vind je op onze website.
logo Zit Stil
Workshop - Wegwijs in de zorg voor je kind met ADHD - Zit Stil - verschillende data en locaties.

Workshop voor ouders van een kind bij wie in het verleden of heel recent de diagnose ADD/ADHD vastgesteld. In deze workshop focust men op de organisatie van de hulp en de zorg voor je kind. Men bekijkt samen hoe je als ouder een goede manager kan zijn om zo optimale kansen te bieden aan je kind.

Bekijk hun aanbod.
Logo Eureka Expert
Gedifferentieerd schoolbeleid - Eureka (Kessel-Lo) - 9 november 2015.

Het M-decreet vraagt van de leerkracht een aanpassing op maat voor zoveel zorgkinderen. Anny Cooreman illustreert hoe didactiek en klasorganisatie helpen om met diversiteit in de klas om te gaan. Er is een gemeenschappelijk aanpak mogelijk voor de noden van kinderen met verschillende leerstoornissen. Die kan dan aangevuld worden met individuele aanpassingen op maat.

Schrijf je hier in.
Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: vóór 31 oktober 2015
Copyright *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit voorkeuren

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*