| | IN DEZE NIEUWSBRIEF Letop-nieuws - Letop nieuwsbrief in een nieuw jasje...
- ... en ook onze website wordt vernieuwd
- Proficiat ADIBib, winnaar van 2 E-awards
- SENnet-bezoek Portugal over tablets
In het nieuws - Meer inclusief onderwijs
- Toetertest nog eens onder vuur
In de Letop-kijker - UDL principes toepassen met behulp van SchoolTV Beeldbank
- Handleiding RALFI op Letop
- RALFI en RALFI-light
- Site met RALFI-teksten
We signaleren - Bouw! voor preventie ernstige leesproblemen
- Programma voor kinderen over dyslexie
- Reportage hoogbegaafdheid
We bespreken - Ik heb dyslexie, nou en! Ik zal je versteld doen staan
- AliASS - Algemene Leidraad in Autismespectrumstoornissen
- Slim maar... Help adolescenten hun talenten te benutten door hun executieve functies te versterken
Digi-tips Letop-agenda - Materialenbeurs logopedie
- Kinderen met autisme in je klas beter begeleiden
- Als kinderen niet geloven in zichzelf - infoavond over het versterken van zelfwaarde
- Week van de opvoeding
| | | Letop-nieuwsbrief in een nieuw jasje... Onze nieuwsbrief kreeg een nieuw jasje. Ons doel blijft hetzelfde. We willen leerlingen met leerstoornissen betere kansen bezorgen in het onderwijs. Dat doen we door te sensibiliseren en te informeren. In de nieuwsbrief brengen we een mix van praktijkgerichte tips en wetenschappelijk onderbouwde artikels. | | | ... en ook onze website wordt vernieuwd Op maandag 19 mei om 08h30 is het zover! Dan lanceren we de nieuwe website van Letop. We hebben de laatste maanden hard gewerkt om een website te maken die voldoet aan de verwachtingen van de moderne internetgebruiker. Alle artikels, projecten, nieuwsbrieven, … zullen worden overgenomen van de oude website. Bovendien is er plaats voor nieuwe ideeën. Zo mag je binnenkort een E-Learning-module verwachten waarin o.a. de onderwerpen ‘inclusie’ en ‘universal design for learning’ aan bod zullen komen. | | Proficiat ADIBib, winnaar van 2 E-awards Eureka ADIBib werd op de uitreiking van de E-awards 2014 tijdens de Digitale Week bekroond met twee prijzen. De vakjury selecteerde Eureka ADIBib als winnaar van de E-award voor ‘Inspirerend en innovatief karakter’. De E-award voor ‘Publieksprijs’ dankt ADIBib aan de duizenden stemmen die werden uitgebracht door sympathisanten. Bedankt aan iedereen die op ADIBib heeft gestemd! | | | SENnet-bezoek Portugal over tablets Op 31 maart en 1 april waren we te gast in Lissabon in kader van het SENnet-project. Het onderwerp was het gebruik van tablets in de klas. GON-begeleidster Ingrid Vandenbempt van het GON-team van Ganspoel vergezelde ons en gaf er een presentatie over hoe haar leerlingen voordelen halen uit het gebruik van de tablet in de klas. Wil je meer weten? Surf dan naar de SENnet-website, schrijf je in op de SENnet-mailing list of discussieer mee met de bijna 100 leden van de Facebook-groep. | | | Meer inclusief onderwijs Het Vlaams Parlement keurde het M-decreet goed. Dat zorgt ervoor dat leerlingen met een beperking meer in het gewoon onderwijs terecht kunnen. Theo Mardulier, mede-architect van het decreet, beantwoordt twintig vragen. Ouders vinden hier een antwoord op hun vragen. | | Toetertest nog eens onder vuur Veel kleuters leggen in de derde kleuterklas nog altijd de Toetertest af. “Nochtans meet je met die test geen schoolrijpheid, maar concentratievermogen,” zei Wim Van Rompu, directeur van het CLB Antwerpen in Koppen van 20 maart. De Toetertest is nooit bedoeld als ingangsexamen voor het eerste leerjaar reageert de Belgische Federatie van Psychologen. | | UDL principes toepassen met behulp van SchoolTV Beeldbank Zorg ervoor dat de informatie die je aanbiedt in de klas opneembaar is door verschillende zintuigen. Dat is het eerste principe van Universal Design for Learning (UDL). Op die manier geef je de leerlingen verschillende mogelijkheden om leerstof te begrijpen. Beeldbank is hierbij een zeer nuttig werkmiddel. | | | Op de website van het Nederlandse Beeldbank vind je meer dan 4000 korte leerzame clips, gecategoriseerd in verschillende niveaus en thema's. Onder het filmpje vind je steeds de exacte tekst uit de clip. Hierdoor is het als leerkracht erg gemakkelijk om je leerstof toegankelijk te maken op verschillende manieren, via verschillende zintuigen. Dit heeft als gevolg dat je lesinhoud waarneembaar is voor alle leerlingen. | | Handleiding RALFI op Letop RALFI is een programma voor kinderen die langdurig te traag blijven lezen. RALFI is gericht op het verhogen van het leesniveau en vloeiend lezen. Er wordt gewerkt met teksten die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen. De methodiek is door Anneke Smits (Opleidingen Speciale Onderwijszorg Hogeschool Windesheim Zwolle) uitgewerkt op basis van wetenschappelijk onderzoek. | | RALFI en RALFI-light Anneke Smits stelt als doel dat een leerling elk schooljaar minstens 25 boeken leest. Voor stillezen is belangrijk, dat leerlingen tenminste 100 woorden per minuut kunnen lezen. Als leerlingen deze norm niet behalen, dan is het oefenen van hardop lezen nog nodig. Dat kan met RALFI. Leerlingen die AVI-E4 kunnen lezen, kunnen overgaan op RALFI-light. Lees hier haar standpunt. | | Site met RALFI-teksten Ralfilezen.nl helpt leerkrachten met de zoektocht naar goede teksten. Er is een groeiende databank motiverende en betekenisvolle teksten. Meehelpen kan! Teksten moeten tussen de 100 en 300 woorden bevatten en boeiend zijn voor kinderen tussen de 8 en 13 jaar. Mail je tekst naar info@ralfilezen.nl. Registreren kan ook, dan kun je makkelijker teksten toevoegen. | | | Bouw! voor preventie ernstige leesproblemen Bouw! is een interventieprogramma voor kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen. Bedoeling is hen preventief extra hulp te geven, actief ondersteund door een tutor of begeleider. Bouw! bestaat uit 525 online lessen en werd ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam. Bouw! Is vanaf eind juni beschikbaar. | | | Reportage hoogbegaafdheid Ongeveer 4 op de 100 kinderen zijn hoogbegaafd. Sara en Brecht vertelden in Karrewiet Plus hoe het voelt om hoogbegaafd te zijn. Herbekijk de reportage van 31 maart 2014. | | | Programma voor kinderen over dyslexie Op de Nederlandse televisie zond ‘Klokhuis’ een reeks voor kinderen uit over ‘onze hersenen’. Met ook een aflevering over dyslexie, ADHD en autisme. Op deze pagina vind je alle afleveringen en leuke extra's. | | | Ik heb dyslexie, nou en! Ik zal je versteld doen staan Ilonka de Groot, 2009, Bohn Stafleu van Loghum Dit prentenboek vertelt het verhaal van een aantal kinderen met dyslexie. Steeds verheldert een tekening de tekst in een oogopslag. Voor de ouder of leerkracht is er ook steeds een tip. Kinderen vanaf 7 jaar kunnen het boek lezen samen met een volwassene. Wim Annerel, personal coach, las en besprak het boek voor ons. | | | AliASS - Algemene Leidraad in Autismespectrumstoornissen Paulette De Caluwe, Hilde Meganck, Carine Michiels, Hilde Pauwels, 2014, Politeia Omgaan met leerlingen met ASS vergt heel wat van het schoolteam. Dit boek biedt zeer concrete info en tips zowel voor lager als secundair onderwijs. Johan Willems, GON-begeleider ASS en auteur, schreef een recensie van AliASS. | | | Slim maar... Help adolescenten hun talenten te benutten door hun executieve functies te versterken Richard Guare, Peg Dawson en Colin Guare, 2013, Hogrefe Voor slimme tieners kunnen huiswerk, opruimen, zich organiseren en op tijd komen toch een probleem zijn. Ouders en leerkrachten vinden voorbeelden en oefeningen om de functies, die deze vaardigheden regelen, te versterken. Lees de recensie van Nicole Marynissen, leerkracht wiskunde. | | | SprintPDF voor iPad Nieuw is Sprint voor iPad, een app waarmee je PDF-documenten kunt laten voorlezen. Laat het volledige document voorlezen of gebruik de Klik & Lees methode om alleen het woord, de regel of de zin te horen. Kernwoorden of –zinnen in de tekst kun je in kleur markeren. SprintPDF voor iPad is beschikbaar in de iTunes Store voor € 9,99. De app bevat standaard Nederlandse en Engelse voorleesstemmen. | | Neem een kijkje in de Letop-agenda van mei. Zo zijn er onder meer verschillende vormingen rond het opstarten van en werken met voorleessoftware. | | Materialenbeurs logopedie In het kader van 50 jaar logopedie organiseert de Arteveldehogeschool op donderdag 15 mei een studiedag met materialenbeurs te Gent. Dr. Kalf en prof. dr. De Bodt spreken over '10 jaar evidence based werken' en 'E-health'. Daarnaast bieden heel wat docenten een sessie aan met praktische en recente informatie. Deze beurs is gratis toegankelijk. Bekijk hier alle info en inschrijving. | | | Kinderen met autisme in je klas beter begeleiden Els Smekens is expert in de aanpak van autisme op school. Ze vertrekt in deze workshop van situaties die zich in de klas voordoen. Voor elk van de domeinen waarin kinderen met ASS problemen ervaren, geeft ze tips om proactief de aanpak bij te sturen. Interactieve studiedag op 20 mei 2014 te Kessel-lo. Een organisatie van Eureka Expert. | | | Als kinderen niet geloven in zichzelf - infoavond over het versterken van zelfwaarde Hoe komt het dat sommige kinderen blijk geven van een negatief of fragiel zelfbeeld? Hoe kun je daar als ouder of leerkracht mee omgaan? Tijdens deze infoavond geven Dr. Sofie Wouters en Prof. Dr. Karine Verschueren de meest recente wetenschappelijke inzichten rond zelfwaarde en tips naar aanpak toe. Gratis infoavond op 21 mei 2014 te Leuven. Schrijf je vooraf in via de site van PraxisP. | | | Week van de opvoeding Elk jaar is er in mei een Week van de Opvoeding. In Vlaanderen en Brussel worden dan activiteiten voor ouders en kinderen georganiseerd. In de kalender vind je een overzicht van activiteiten. | | | | | | | |