In het nieuws Neurowetenschap wil instrument ontwikkelen voor behandeling dyscalculie Kleine en pijnloze elektrische impulsen van de hersenen zouden de rekenvaardigheden kunnen verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Oxford. Volgens de onderzoekers een grote doorbraak voor mensen met dyscalculie. Met de kennis uit dit onderzoek wil men een instrument ontwikkelen voor de behandeling. Lees het artikel in de Standaard (17-05-2013) of de resultaten in het vakblad Current Biology. Jonge ondernemer van het jaar heeft dyslexie Roman Willems uit Kasterlee werd een tijd geleden door de JCI-leden van de provincie Antwerpen uitgeroepen tot jonge ondernemer van het jaar. De twintiger is een schoolvoorbeeld van hoe je met dyslexie, een diploma technisch onderwijs en een pak wilskracht een bloeiend bedrijf kan uitbouwen. Zes jaar na de opstart telt zijn interieurzaak 10 werknemers en zijn de orderboekjes goed gevuld. In de letop-kijker Letop-oproep van de maand Ben je een (jong)volwassene met een leerstoornis? Volgde of volg je een opleiding muziek (notenleer, instrument), woord of dans? Ervaar je je leerstoornis hierbij als een voordeel of talent? Samen met jouw getuigenis ‘in woord, beeld of klank’ wil OVSG i.s.m. LetOp aan de slag gaan. Voor de ontwikkeling van een bundel voor leerlingen met leerstoornissen. Aarzel niet en stuur een mailtje naar info@letop.be Je kan een boek of DVD ‘Ik heet niet dom’ winnen. Letop-winnaars van de maand mei Eline De Backker wint het boek ‘Letter van de week. Spelenderwijs letters leren in de kleuterklas’. ‘Mijn klein autismewoordenboek’ gaat naar Hannelore Eeckhout! We signaleren Herziene versie Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs Nederland Dit protocol is een herziening van het Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs uit 2004.Het biedt handreikingen voor het opzetten van een dyslexiebeleid op school. Het is geactualiseerd en heeft een nieuwe, meer praktische opzet. Het bevat een leidraad voor het opstellen, uitvoeren en evalueren van een dyslexiebeleid. Ook zijn er overzichten van relevante websites opgenomen. Bovendien bevat het veel tips en checklists voor de ondersteuning en begeleiding van dyslectische leerlingen. Dyslexie en moderne vreemde talen - Gids voor hulpverleners, leerkrachten en ouders W. Tops & G. Boons, Garant Hoe begeleid je leerlingen met dyslexie bij de vakken Frans en Engels? De auteurs schetsen een actuele wetenschappelijke stand van zaken over dyslexie en tweedetaalverwerving. Vanuit de praktijk vullen ze dit aan met veel concrete tips en heldere adviezen. Over de instructie, de remediëring en de evaluatie. Er wordt ook dieper ingegaan op hulpmiddelen en onderwijsmaatregelen die een steun zijn voor leerlingen met dyslexie. Zeker lezen Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen Catherine Coubergs et al., 2013, ACCO Differentiatie in de klas is belangrijk om kinderen maximale leerkansen te geven. Dit boek is een praktijkgerichte literatuurstudie. Ze maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen om differentiërend te werken in de klas. Nuttig voor leerkrachten en al wie actief is in het onderwijsveld. Guygonne Borrey, klinisch psychologe, las het boek voor ons. Lees hier de recensie. Online lezen Presentaties Dyslexie Conferentie 2013 Terugblik op alle presentaties. Op deze pagina vind je de lezingen, foto's,verslagen en presentaties terug van de Nederlandse Dyslexie conferentie ‘Kansen creëren en kansen benutten’ (april 2013). Zittenblijven is geen oplossing 1 kind op 6 dubbelt in het Vlaamse basisonderwijs. België staat hiermee internationaal aan de top. Voor haar doctoraatsonderzoek analyseerde schoolpsychologe Mieke Goos de gegevens van 4000 leerlingen. De resultaten zijn duidelijk. Zittenblijvers in het eerste leerjaar (zelfde intelligentie en thuissituatie) presteren nadien zwakker dan kinderen die overgaan. Op lange termijn brengen ze het er slechter vanaf. Ze raken gedemotiveerd en worden vaker gepest. Het kind laten overgaan en goed begeleiden is de beste optie. Lees hier het artikel. Mobiel leren en educatief multitasken De leerstof meermaals beluisteren via een mobiele informatiebron als iPod is een handig hulpmiddel voor leerlingen met dyslexie. Pedagoge Joke Coens stelt in haar doctoraatsonderzoek vast dat ‘mobiel ‘leren vrij gemakkelijk gaat als de mobiele taak goed geautomatiseerd is. Zo gaat leren via je iPod terwijl je jogt of fietst verrassend gemakkelijk. Voldoende herhaling van de leerstof blijft belangrijk. Multitasken is niet aan te raden als je voor die andere taak ook je hersenen meer nodig hebt (bv. Facebook). Digi-tips SprintPDF Viewer: handig en gratis hulpprogramma Met de gratis SprintPDF Viewer open je een SprintPDF-document. Een ingevuld examen of werkblaadje openen en afdrukken op een PC zonder Sprint (Plus) licentie kan dus voortaan. Je kan hiermee ook een PDF-bestand voorbereiden voor Sprint. Zo is het mogelijk om de leesvolgorde aan te passen en de taalvakken aan te duiden. Op die manier zal Sprint het document correct voorlezen en de juiste taal kiezen. Downloaden via www.sprintplus.be. Robotekst Snel en gratis een ontoegankelijk bestand omzetten naar een leesbaar document? Dat kan via robotekst. Een initiatief van Nederlandse organisaties die met toegankelijkheid bezig zijn. Volg de 4 eenvoudige stappen op de site om je document om te zetten. Na een paar minuten al ontvang je per mail de tekst in Word, als tekst, Daisy, e-book of als mp3 en kun je het op je laptop of mobiel lezen. Vakantietips Online oefenen of remediëren Oefen regelmatig én in korte momenten (15 min.) tijdens de vakantie. Maak gebruik van gratis computerprogramma’s. Op onze site vind je zestien oefenfiches om lezen, rekenen en talen te oefenen met gratis software. De fiches zijn gratis te downloaden. Lezen en spelling oefenen Deze site bevat ondersteunende oefeningen voor lezen en spelling, speciaal voor leerlingen met dyslexie. Er zijn meer dan 1000 plaatjes, meer dan 3000 woorden en meer dan 20 oefeningen. Er zijn 7 verschillende niveaus en er is veel auditieve ondersteuning. Doelgroep: eerste tot en met zesde leerjaar. Rekenweb Op het fraaie Rekenweb kunnen kinderen tientallen verschillende rekenspelletjes spelen. Veel spellen helpen bij het aanleren van de rekenvaardigheid maar er zijn er ook die trainen in logisch denken en ruimtelijk inzicht. De spelletjes zijn netjes gesorteerd per groep (klas). Leestip voor kinderen en jongeren ‘Niet lezen’ tijdens de vakantie is nefast voor leerlingen met dyslexie. Dagelijks lezen, alleen of samen is een must. In deze boeken heeft de hoofdpersoon dyslexie. Kinderen en jongeren kunnen ook leuke boeken zoeken via boekenzoeker. Het deel +15 is afgestemd op die leeftijdsgroep. Met onder meer ‘surprise me’ tips voor jongeren die niet vaak lezen. Preteaching vreemde talen Voorkom dat leerlingen met een leerstoornis ‘falen’ bij de start van Frans of Engels. Dat kan door ‘preteaching’. Ouders kunnen aan de slag met deze tips. Om tijdens de vakantie ‘spelend’ de uitspraak van woorden te leren. Dat kan bijvoorbeeld op lexiquefle en op langageguide. Verschillende thema’s komen aan bod. Bij elk woord (begrip) een tekening. Elk woord kan beluisterd worden. Je maakt er ook oefeningen. Didactisch oefenmateriaal Eureka Expert Op zoek naar methodieken en werk- of oefenboekjes gericht op kinderen met leerstoornissen? Het materiaal van Eureka Expert is ontwikkeld voor deze doelgroep. De methodes zijn in de praktijk van de Eureka school ontwikkeld en getest. Kijk hier voor het aanbod. De publicaties zijn gerangschikt per leerjaar. Letop-agendaa Neem een kijkje in de letop-agenda van juni, juli en augustus. Hey, ik ben oké - workshopweek Workshopweek sociale vaardigheden in juli voor kinderen van 7-12 jaar en jongeren van 13-16 jaar. Een organisatie van Ankerpunt te Heverlee. Vakantiecursus Eureka Onderwijs Cursus ‘vreemde talen en leren leren’ voor leerlingen met leerproblemen uit het 1e, 2e en 3e jaar secundair. Van 19 tot 22 augustus bij Eureka Onderwijs te Kessel-lo. Snel inschrijven is de boodschap. Vakantiecursus De Puzzel Puzzel vzw, centrum voor leermoeilijkheden te Berchem, organiseert onder meer cursussen blind typen en leren leren in de zomervakantie. Bekijk hier de data en schrijf je in. De letop-medewerkers wensen iedereen een goed verloop van de examens en een fijne vakantie toe! De volgende nieuwsbrief verschijnt in de maand september. |