letop-nieuws Win een dvd 'Ik heet niet dom' Wij geven 10 dvd's weg. Laat ons even weten hoe onze website of nieuwsbrief jou helpt of geholpen heeft. Als ouder, begeleider of leerkracht. Mail jouw verhaal of getuigenis naar info@letop.be. Oproep getuigenissen Op het symposium ‘Van talent tot mankement’ getuigen verschillende oud-leerlingen van *Eureka* Onderwijs . Zij brengen een boodschap van hoop. Wij verzamelen graag verhalen en getuigenissen van jongeren met dyslexie die hun talenten ontplooid hebben. Om zo andere jongeren en hun ouders een hart onder de riem te steken. Mail jouw verhaal naar els@letop.be. Winnaars boeken Uitgeverij Boom schenkt Annemarie Van der Voorden een exemplaar van het boek 'Ik ben dyslectisch'. Het boek 'Een goeie truc' uit de reeks 'Leeslicht' Communiceren/Lezen in gewone taal gaat naar Maggie Vergauwen dankzij Uitgeverij Eenvoudig communiceren. nieuw op letop Handig werken met ADIboeken en voorleessoftware Start je nu met ADIBoeken? Als leerkracht, begeleider of ouder. Leer dan stap voor stap ADIBoeken handig gebruiken. Hoe installeer je een ADIBoek op je computer? Hoe gebruik je de sticks van Sprint en Kurzweil? Hoe kan je navigeren, lezen en schrijven in een ADIBoek? Op al deze vragen geven deze praktische fiches een antwoord. (Gratis) aan de slag met luisterboeken Een kinder- of jeugdboek laten voorlezen op de computer? Dat kan met gratis Daisy-software AMIS. Die is nu ook Nederlandstalig. De Daisy-luisterboeken zelf ontleen je gratis bij bibliotheek Luisterpunt. Die heeft een ruim aanbod actuele jeugdboeken. In een Daisyboek kan de lezer navigeren en de snelheid van voorlezen bepalen. Een tip voor ouders maar ook voor scholen! Meer hierover in de aangepaste fiche 'Een Daisy-luisterboek op je computer' op onze website. we bespreken D.R.U.K OF A.D.H.D - win een gratis exemplaar Een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders Promina Cuadros en Mattias Bouckaert 2009, Acco Waar stopt ‘druk’ gedrag en waar begint ADHD bij allochtone kinderen? Hoe leg je dit uit aan allochtone ouders? Dit boek combineert relevante informatie over ADHD met concrete instrumenten. Peter Bauwens bespreekt. Mail ‘Druk’ naar wedstrijd@letop.be en maak kans op een exemplaar. S.O.S. Taal - win een gratis exemplaar Bernard & Lisa Lernou 2009, Standaard Uitgeverij De auteurs presenteren een aantal tips om talen sneller en beter aan te leren. De memo-technische hulpjes in het boek zijn niet echt nieuw. Ze worden wel op een verfrissende manier voorgesteld. En toegepast op het leren en onderwijzen van (vreemde) talen. Yo Wouters schreef de recensie. Wie 'SOS' naar wedstrijd@letop.be mailt, kan dit boek winnen. Syndroom van Asperger Peter Vermeulen en Thomas Fondelli 2009, Lannoo Kinderen met het syndroom van Asperger hebben een heel eigen manier van denken. Dit boek reikt handvatten aan om deze kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. Met aandacht voor de unieke kwaliteiten van elk kind. Lees de recensie van Johan Willems. in de letop-kijker Thuis leren en studeren Fiches met studietips voor ouders (en leerlingen) eind basis en begin secundair. Hoe stapsgewijs plannen, organiseren, studeren en controleren? De school kan de bundel aanbieden aan ouders. Leerkrachten kunnen de fiches bespreken met de leerlingen. Deze fiches zijn ook te vinden in de rode werkmap 'Leerzorg' die in elke school aanwezig is. online lezen De meerwaarde van ICT-hulpmiddelen bij dyslexie Dit artikel van Hardenberg, Roetenberg en Kleintjens beschrijft de resultaten van een Nederlandse peiling. Men ondervroeg leerlingen/studenten, ouders, scholen en behandelaars. Het gebruik van ICT-hulpmiddelen blijkt een positieve invloed te hebben op de leerprestaties van kinderen. Het verbetert ook hun sociaal-emotioneel welzijn. Voordelen van dyslexie Uit onderzoek bleek al eerder dat succesvolle ondernemers vaak dyslectisch zijn. 'Dyslectici denken anders. Ze zijn intuïtief en blinken uit in probleemoplossing. Ze zijn sterk in het grote plaatje zien en vereenvoudigen. Ze zijn ongeschikt voor stampwerk, maar ze zijn geïnspireerde visionairs'. Dat zegt ondermeer Sally Shaywitz, neurologe verbonden aan Yale. Lees meer in dit bericht op Balans-site. online doen Tafels automatiseren Het programma Tafels oefenen is eenvoudig en geeft duidelijke feedback. Het herhaalt de oefeningen die nog niet vlot genoeg gaan. Er is wel geen hulp mogelijk. De leerling kan zijn naam ingeven en later verder werken. Hij kan één of meer tafels kiezen die hij wil oefenen. Lieven Coppens bespreekt de site op zijn software-blog. agenda-tips Opleiding rekencoach en spellingcoach Bij de opleiding 'rekencoach' vormt De methode 'RekenTrapperS' het uitgangspunt. Men oefent om kinderen met rekenproblemen versneld te remediëren en te leren compenseren. Het boek ‘Als Spelling een Kwelling is’ vormt het uitgangspunt van de opleiding ‘spellingcoach. Daar ligt de nadruk op het remediëren en compenseren van spellingproblemen. De cursussen worden gegeven door Marleen Bringmans en Anny Cooreman van *Eureka* Onderwijs. Bekijk de praktische info. Studiedag ADHD-toolkit voor zorgleerkrachten Elke school ontving vorig schooljaar de ADHD-toolkit. Deze SIG-studiedag op 14 oktober in Destelbergen biedt achtergrond en uitgangspunten. Het tweede deel illustreert het werken met de toolkit aan de hand van voorbeelden en videofragmenten. De studiedag richt zich naar zorgleerkrachten. SIG organiseert nog meer studiedagen voor zorgleerkrachten. Opleidingen 'Sprint' voor leerkrachten en leerlingen Jabbla heeft een aanbod opleidingen voor leerkrachten basisonderwijs en secundair. Er zijn ook doe-sessies voor leerlingen, vergezeld van een ouder. Deze workshops gaan door op woensdagnamiddag in Gent. Bekijk info en data op de Sprint-website. Infosessies Kurzweil Sensotec oragniseert per provincie infosessies 'Kurzweil'. Tijdens de presentaties kom je alles te weten over de werking van K3000 en WoDy en vervolgens kan je zelf het programma uitproberen. Check de site voor data en plaatsen. Expertmeeting voor rekenonderzoekers Op vrijdag 15 april 2011 aan de Universiteit Gent. De meeting start met een internationale spreker. Onderzoekers uit België en Nederland stellen hun recente bevindingen rond (hoofd)rekenen voor. Wie wenst uitgenodigd te worden, contacteert ineke.imbo@UGent.be. |