Letop Nieuwsbrief 117 - November 2017 - 30 nov 2017

*|MC:SUBJECT|*







Nieuwsbrief n° 117 - november 2017
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Eureka Letop
Letop banner: afbeelding van 3 studerende kinderen met aangepaste hulpmiddelen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF

Letop-nieuws
  • Het is zover! Gratis voorleessoftware voor kinderen met een lees- en schrijfbeperking
  • Standaardbrief over procedure van gratis voorleessoftware 
  • Leren werken met voorleessoftware? Bekijk onze instructievideo's
In het nieuws
  • Rappen met dyslexie: Brihang
  • Britt van Marsenille wint prijs voor uitmuntend en vlot taalgebruik
  • Onderzoek naar studeren met dyslexie in het hoger onderwijs
Tip van Letop
  • 'Hulpmiddelen maken niet lui'
Vraag van juf Annelies
  • Wetenschappelijk onderzoek naar het effect van voorleessoftware
Web-tips
  • www.goedtelezen.nl
  • www.dyslexiehulpmiddelen.com
Letop-agenda
  • Infoavond Dyslexie - Bibliotheek Kortemark
  • De klas van (n)u! - Eureka Expert
Letop-nieuws
logo lees voor vlaanderen

Het is zover! Gratis voorleessoftware voor kinderen met een lees- en schrijfbeperking.


Sinds 15 november is het mogelijk om gratis voorleessoftware te bekomen. Ga hiervoor naar www.leesvoor.vlaanderen, de officiële website voor het bekomen van de voorleessoftware. Daarnaast vind je er belangrijke informatie over de registratieprocedure en de programma's. Bekijk ook de instructievideo's en probeer de demoversies. 
 
ouder met kind achter computer

Standaardbrief over procedure van gratis voorleessoftware 


Werk je in een school of therapeutische praktijk en wil je ouders of collega's correct informeren over het bestellen van gratis voorleessoftware? Dan is deze standaardbrief wat je nodig hebt. Dit word-bestand is eenvoudig aanpasbaar naar jouw school of praktijk. 
 
eureka adibib youtube

Leren werken met voorleessoftware? Bekijk onze instructievideo's!


Wil je de voorleessoftwareprogramma's goed in de vingers krijgen? Eureka ADIBib helpt je hierbij. Op ons youtube-kanaal vind je instructievideo's over voorleessoftwareprogramma's Alinea, Kurzweil3000, SprintPlus en TextAid. Ouders, leerkrachten, therapeuten en leerlingen kunnen met deze video's snel aan de slag. 
Terug naar boven
In het nieuws
Brihang

Rappen met dyslexie: Brihang


In een artikel van Humo spreekt rapper Brihang over hoe het is om te rappen met dyslexie. Geen evidentie, zo blijkt. Ook in oudere artikels (zoals dit van Poppunt) spreekt hij over zijn moeilijke relatie met taal. Voor Brihang zijn rap en hiphop de manier om zijn moeilijke relatie met lezen en taal te kunnen omarmen. 
 
Britt van Marsenille

Britt van Marsenille wint prijs voor uitmuntend en vlot taalgebruik


Presentatrice Britt van Marsenille won vorige week de publieksprijs Jan Wauters voor uitmuntend en vlot taalgebruik. Dankzij haar dyslexie heeft dit haar bloed, zweet en tranen gekost, vertelt ze aan het Nieuwsblad. Ze is dan ook zeer blij dat haar harde werk met deze prijs beloond wordt en heeft een mooie boodschap voor anderen met dyslexie "Wie ervoor gaat, kan alles bereiken."
 
logo siho

Onderzoek naar studeren met dyslexie in het hoger onderwijs


SIHO publiceerde in zijn nieuwsbrief een kort rapport over een doctoraatsonderzoek naar studeren met dyslexie in het hoger onderwijs. Uit de resultaten blijkt dat studenten met dyslexie in dezelfde mate een diploma hoger onderwijs behalen dan studenten zonder dyslexie. Zij hebben echter wel meer kans om van studierichting te veranderen en om langer over hun studies te doen. Lees hier alle resultaten. 
Terug naar boven
Tip van Letop
kaft boek

'Hulpmiddelen maken niet lui'

Het (foutieve) idee dat het inzetten van hulpmiddelen kinderen 'lui' maakt, vormt nog regelmatig een drempel. Tom Braams (specialist leerstoornissen) schreef hierover een interessante tekst waarin hij meer uitleg geeft over wanneer je best een hulpmiddel inschakelt en welke voordelen dit voor het kind biedt. 
 

Terug naar boven
Vraag van juf Annelies
Wetenschappelijk onderzoek over het effect van voorleessoftware

Wij kregen van juf Annelies volgende vraag:
“Het gebruik van voorleessoftware bij zwakke lezers wordt sterk aangeraden. Is er wetenschappelijk onderzoek over de effecten hiervan?”
We deden een uitgebreide literatuurstudie en vonden heel wat interessante onderzoeken. Bekijk in deze infographic welk effect het gebruik van voorleessoftware in de klas heeft op compenserend en remediërend vlak. 
Terug naar boven
Webtips
Goede kennis
www.goedtelezen.nl

Op deze website vind je een heel aantal dossiers over het toegankelijk maken van lesmateriaal voor elke leerling in de klas. Je vind er onder andere verschillende presenteervormen, tips over lay-out en lettertypes en manieren om materiaal ook op een visuele manier aan te bieden. 
 
Communiceer
www.dyslexiehulpmiddelen.com

Het project COM wil het gebruik van dyslexiehulpmiddelen bevorderen. Hun website geeft een overzicht van verschillende beschikbare hulpmiddelen en levert ondersteuning bij het implementeren ervan. Het project richt zich zowel op Vlaanderen als op Nederland. 
 
Terug naar boven
Letop-agenda
Hieronder vind je enkele interessante vormingen! 
De volledige Letop-agenda vind je op onze website. 
Logo ik haat lezen

Infoavond Dyslexie | Bibliotheek Kortemark | 01-02-2017

Saskia Boets van Luisterpuntbibliotheek spreekt over dyslexie, over het belang van hulpmiddelen en over daisy-boeken, over de werking van de daisyspeler en andere hulpmiddelen voor mensen met dyslexie. 

Jan Rottier van Eureka Leuven spreekt over Eureka ADIBib en ADIBoeken of aangepaste digitale schoolboeken. 

Bekijk het programma.

Logo Eureka Expert

De Klas van (n)u! | 01/12/2017 | Els Smekens

Differentiëren in de klas is niet gemakkelijk.  We willen alle kinderen geven wat ze nodig hebben om te leren. Tegelijkertijd is het belangrijk om je als leerkracht niet te verliezen in je zorg voor enkele kinderen.  Je wil immers je hele klas vooruit helpen.  Dat vraagt specifieke vaardigheden van leraar én leerlingen. Die vaardigheden komen tijdens deze studiedag op een heel praktische manier aan bod. De inhoud is gebaseerd op ‘De klas van (n)u’.  Ze bevat naast een theoretisch kader ook heel veel verwijzingen naar de praktijk. Met voorbeelden uit de klas in de hele basisschool.

Bekijk het programma.

Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: vóór 20 mei 2017
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit    voorkeuren 

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*