Letop nieuwsbrief 114 - maart 2017 - 30 mar 2017
Nieuwsbrief n° 114 - maart 2017
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Eureka Letop
Letop banner: afbeelding van 3 studerende kinderen met aangepaste hulpmiddelen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF

Letop-nieuws
  • Nieuwe filmpjes op ADIBib.be
In het nieuws
  • WoDy wordt Alinea
  • Annemie de Soete over het 'label' dyslexie
Digitip
  • Aan de slag met Geogebra
Tip op Klascement
  • Nieuwe projectwebsite: www.iedereenteltmee.be
Letop-agenda
  • Klasvriendelijke strategieën met oog voor differentiatie én voldoende hoge kwaliteit voor elke leerling steunend op de publicaties van Mitchell en Hattie - Eureka Expert
  • Positieve aanpak van kinderen met een leerstoornis in het basisonderwijs - Sprankel 
Letop-nieuws
logo Eureka ADIBib

Nieuw filmpjes op ADIBib.be


Bekijk binnenkort onze nieuwe instructiefilmpjes over Kurzweil3000 (v15) en SprintPlus op onze website. Leer de programma's openen, ADIBoeken lezen en in ADIBoeken schrijven. Ontdek ze hier na de paasvakantie!
Abonneer je op ons youtube-kanaal en blijf op de hoogte van nieuwe filmpjes.
Terug naar boven
In het nieuws
foto kind met boek voor zich met handen op hoofd

WoDy wordt Alinea


Alinea is de nieuwe dyslexiesoftware van Sensotec. Heb je reeds WoDy in huis, dan kan je nu voordelig (of gratis) overstappen naar Alinea. Je kan je ADIBoeken laten voorlezen en invullen. Het bevat een woordvoorspeller, Van Dale woordenboek, afbeeldingen en het woordenboek Vlaamse gebarentaal.
Naast de software voor pc is ook de Alinea app verkrijgbaar, waarmee je al je teksten scant en leest met iPhone of iPad.
Bekijk alle specificaties.
foto kind met boek voor zich met handen op hoofd

Annemie De Soete over het 'label' Dyslexie


Na een Nederlandse professor trekt nu ook een Vlaamse professor het bestaan van dyslexie in twijfel.
Lees " target="_blank" style="word-wrap: break-word;-ms-text-size-adjust: 100%;-webkit-text-size-adjust: 100%;color: #d1098d;font-weight: bold;text-decoration: none;">hier de reactie van professor Annemie De Soete (Ugent) op dit soort uitspraken. 
Terug naar boven
Digitip 
logo geogebra

Aan de slag met Geogebra
Geogebra is een gratis softwareprogramma voor meetkunde. Hiermee kan je lijnstukken en meetkundige figuren tekenen en berekenen. Ga met onze powerpoint meteen aan de slag! Leer de basisfuncties aan de hand van eenvoudige stappenplannen. Bij elk stappenplan staat een handig instructiefilmpje.
 

Terug naar boven
Tip op Klascement
Logo klascement
Nieuwe projectwebsite: www.iedereenteltmee.be 

Op de vernieuwde projectsite van KlasCement vind je inspirerende collecties voor het creëren van een brede basiszorg en aangepast lesmateriaal voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Neem zeker eens een kijkje: http://www.iedereenteltmee.be
 
Terug naar boven
Letop-agenda
Hieronder vind je enkele interessante vormingen! 
De volledige Letop-agenda vind je op onze website. 
Logo Eureka Expert
Klasvriendelijke strategieën met oog voor differentiatie én voldoende hoge kwaliteit voor elke leerling steunend op de publicaties van Mitchell en Hattie  - Eureka Expert - 18 april 2017

De auteurs Mitchell en Hattie hebben succesvolle boeken geschreven over effectieve onderwijsstrategieën. Deze visie op leren heeft immers oog voor de grote diversiteit van de leerlingen op gebied van aanleren, verwerken en weergeven van kennis en vaardigheden.
Anny Cooreman, founder van Eureka, vertrekt van de boeken van beide auteurs. Zij maakt hierbij een keuze uit de strategieën die inderdaad in onze Vlaamse klaspraktijk het verschil maken.

Bekijk het programma.

Logo Eureka Expert
Faalangst bij kleuters en lagere schoolkinderen  - Eureka Expert - 18 april 2017

Waarom zeggen kinderen ‘Ik kan dat niet!’ ?
Wanneer spreken we over faalangst, wanneer moeten we ons zorgen maken en wanneer moeten we handelen ?

De deelnemers krijgen nuttige tips en adviezen en er zal ruimschoots gelegenheid zijn voor vraagstelling en discussie. Er zullen verschillende oefeningen en toetsen gemaakt worden en we zullen ons even bezinnen over de feedback die we geven aan onze kinderen.

Tijdens deze studiedag zullen we actief bezig zijn en we gaan kijken wie van ons goed kan tekenen, wie er schoolrijp is en wie er eventuele richtingsmoeilijkheden heeft. Kortom we gaan observeren, oefenen, feedback geven, communiceren, tekenen, raamfiguren maken, spiegelen en misschien wel faalangst ervaren op ons niveau ervaren. 

Bekijk het programma.

Logo Sprankel
Positieve aanpak van kinderen met een leerstoornis in het basisonderwijs - Sprankel - 24 april 2017

Kinderen met een leer- en/of ontwikkelingsstoornis hebben nood aan een positieve aanpak en redelijke aanpassingen. Als zij die krijgen, kunnen zij immers veel beter hun talenten, die ze ongetwijfeld hebben, ontwikkelen zodat zij vooral hiermee later verder kunnen.

Sommige basisscholen hebben hierin reeds een lange weg afgelegd en ervaring opgebouwd.

Daarom heeft Sprankel Brabant enkele zorgcoördinatoren uitgenodigd van scholen, die blijk geven van een goed zorgbeleid. Zij zullen een panelgesprek voeren rond ‘Positieve aanpak van kinderen met een leerstoornis in het basisonderwijs’.

Bekijk het programma

Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: vóór 10 april 2017
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit    voorkeuren 

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*