| | IN DEZE NIEUWSBRIEF Letop-nieuws - Symposium 25 jaar Eureka: M-decreet! Een redelijke uitdaging? Leuven, 18 mei 2015
In het nieuws - Zeg nooit dat je te dom bent voor hoger onderwijs…
- Beter rekenen door te tekenen
- Kinderen met ASS zijn wél empathisch
In de Letop-kijker - Preteaching Frans en Engels
We signaleren - Zeno & Co, prentenboek over hoogbegaafdheid
- Redelijke aanpassing: een geluiddempende hoofdtelefoon
- DYSNI zoekt Deelnemers
Digi-tips - To do lijstje - Do it tomorrow
- Rompompom ik leer letters app - spelenderwijs letters leren
- Rekenspelletjes voor kleuters - gratis downloads
Letop-agenda - Gratis infosessies Sprint (22/04 Leuven, 29/04 Gent en 06/05 Hasselt)
- Positieve aanpak van jongeren met een leerstoornis in het secundair onderwijs (27/04 Leuven)
| | | Symposium 25 jaar Eureka: M-decreet! Een redelijke uitdaging? Leuven, 18 mei 2015 Eureka Onderwijs viert haar 25-jarig bestaan en Eureka Die-'s-lekti-kus bestaat 15 jaar! Wil je meewerken aan een onderwijsklimaat waar elk kind kans op talent heeft? Kom dan naar ons symposium! Volg 'live-klassen' met Eureka leerlingen. Na de lessen is er mogelijkheid tot interactie en ruimte voor vragen aan de leerkracht. Ofwel kies je voor plenaire sessies met onder meer Theo Mardulier over het M-Decreet: van [M]aatregelen naar [M]ogelijkheden, Machteld Verbruggen (directeur Thomas More) en Anny Cooreman (Eureka Onderwijs). Er is ook een debat met vertegenwoordigers van de verschillende onderwijskoepels. | | | Zeg nooit dat je te dom bent voor hoger onderwijs… Katlijn Vangilbergen (28) baande zich een weg van het buitengewoon onderwijs (type 1) naar de universiteit. Ze heeft al een bachelor voeding en dieetkunde en hoopt volgend haar master biomedische wetenschappen te behalen aan de KUL. Dat lukt haar door zelfstudie en veel doorzettingsvermogen. Met haar blog wil ze aantonen dat er veel meer mogelijk is voor wie uit het BuSO komt. Op de studietips-pagina vertelt ze hoe mindmapping haar helpt bij het studeren. | | | Beter rekenen door te tekenen In het huidige rekenonderwijs zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Het niet goed begrijpen van de tekst is voor heel wat leerlingen een probleem. Het ‘visueel maken’ van rekenopgaven maakt de kans op het succesvol oplossen ervan zes keer groter. Dat toont het promotieonderzoek van Anton Boonen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. | | | Kinderen met ASS zijn wél empathisch In tegenstelling tot wat men vaak denkt, kunnen kinderen met ASS wel empathisch zijn. Uit onderzoek blijkt dat deze kinderen en jongeren wel degelijk worden geraakt door de gevoelens en het verdriet van anderen. Ze weten echter niet hoe ze hiermee om moeten gaan omdat ze snel overprikkeld geraken door de emoties van de anderen. Lees meer over het onderzoek Prof. Carolien Rieffe, dat ook tal van praktische suggesties geeft. | | | Preteaching Frans en Engels Leerlingen met dyslexie hebben vaak problemen bij het leren van een nieuwe taal. Ze raken snel achterop en verliezen hun motivatie. Preteaching werkt preventief en heeft een gunstig effect op het zelfvertrouwen. De leerling begint dan in september met een voorsprong aan de lessen. Start met preteaching Frans voor leerlingen in het vierde leerjaar. Leerlingen in het zesde leerjaar kunnen al met Engels aan de slag. In dit artikel van Anny Cooreman en Els Van Doorslaer vind je tal van praktische tips. | | | Zeno & Co, prentenboek over hoogbegaafdheid Wat moet de hoogbegaafde Zeno doen als de les te langzaam gaat? Of wanneer hij niets nieuws leert? En wat als hij door zijn klasgenootjes verkeerd begrepen wordt? Al deze dingen zijn grote of kleine monstertjes voor Zeno, die hem in de weg zitten. Het boek is geschikt om samen met hoogbegaafde kinderen te lezen. Of om aan de klasgenootjes duidelijk te maken waarom slimme kinderen het soms moeilijk hebben. Prof. Tessa Kieboom en Danielle Verheye van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) werkten mee aan het boek. Lees meer in het Vakblad Vroeg. | | | Redelijke aanpassing: een geluiddempende hoofdtelefoon Leerlingen met autisme, ADHD, een leerstoornis of ernstige aandachtsproblemen worden snel afgeleid. Met een geluiddempende hoofdtelefoon kunnen ze zich langer en beter concentreren. Ook voor kinderen die snel overprikkeld raken, helpt gehoorbescherming tijdens drukke momenten in de klas. Een schoolpakket met 10 exemplaren kost ongeveer honderd euro. Voorbeelden vind je hier en hier. Vond je zelf een goede hoofdtelefoon voor een redelijke prijs? Tips zijn welkom. | | | DYSNI zoekt Deelnemers KU Leuven doet een onderzoek bij kinderen met leerstoornissen naar de hersenprocessen die een rol spelen bij het lezen en rekenen. Het doel is om de behandeling van kinderen met leerstoornissen verder te verbeteren. Voor deze studie onderzoekt men kinderen met een leerstoornis uit het 4e, 5e en 6e leerjaar. Men neemt enkele gedragstaken af (lezen, rekenen, intelligentie, werkgeheugen, …) en bestudeert de hersenen via een MR-scanner. Het onderzoek vindt plaats in het UZ Gasthuisberg in Leuven. Er is een financiële vergoeding voor deelname, reis- en parkeerkosten. Neem voor meer info contact op met Drs. Lien Peters (016/32.56.91; Lien.Peters@ppw.kuleuven.be). | | | To do lijstje - Do it tomorrow Heel simpele, duidelijke en gebruiksvriendelijk app die lijkt op een to-do-boekje met twee pagina’s. Je maakt een lijstje van dingen die je die dag wilt doen. Kom je er die dag niet aan toe? Geen nood, het schuift gewoon door naar de volgende dag. Streep je iets door? De volgende dag zie je het niet meer terug. Geschikt voor leerlingen (en leerkrachten) secundair en basisonderwijs om taken op te lijsten en af te vinken. Gratis voor Android en iOS. | | | Rompompom ik leer letters app - spelenderwijs letters leren Rompompom ik leer letters is een educatieve app waarmee kleuters spelenderwijs letters leren herkennen. De app bestaat uit drie gevarieerde spellen, elk op drie niveaus. Rompompom ik leer letters sluit aan bij Veilig leren lezen, en is zowel voor Android als iOS beschikbaar. Er bestaat ook een letterdoos, memospel en boekje. Prima materiaal om aan preteaching te doen bij kleuters die achterblijven in hun ontwikkeling beginnende geletterdheid. | | | Rekenspelletjes voor kleuters - gratis downloads Op de site van de Nederlandse Stichting Leerplanontwikkeling vind je vijfentwintig beschrijvingen van spelletjes die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren op gebied van rekenen. Zowel getalbegrip, bewerkingen als meetkunde en logisch denken/redeneren komen aan bod. Het gaat om een aantal spellen die in de handel te koop zijn. Maar er ook zijn kant- en klare materialen met lestips en doelen te downloaden, zoals bijvoorbeeld ‘Alle tien gezien’. Heel bruikbaar in de klas en thuis. Geschikt om aan preteaching te doen in de derde kleuterklas bij kleuters die moeite hebben met getallen en tellen. | | | Hieronder lichten we enkele activiteiten toe, maar neem zeker ook een kijkje in de volledige Letop-agenda op onze website. | | Gratis infosessies Sprint (22/04 Leuven, 29/04 Gent en 06/05 Hasselt) Kom naar één van de gratis infosessies Sprint voor een uiteenzetting van de mogelijkheden en handige implementatietips. De infosessies gaan door op 22 april in Leuven, 29 april in Gent en 6 mei in Hasselt. Je kan kiezen voor de sessie in de namiddag (15u - 16u30) of voor de avondsessie (19u30 - 21u). De infosessies zijn gratis, maar inschrijven vooraf is noodzakelijk via de website van sprintplus. | | | Positieve aanpak van jongeren met een leerstoornis in het secundair onderwijs (27/04 Leuven) Op 27 april om 20u organiseert Sprankel een informatieavond te Leuven over de positieve aanpak van jongeren met een leerstoornis in het secundair onderwijs. De avond omvat een panelgesprek tussen Katrien Houben (Koninklijk Atheneum D’Hek), Els Lammens (VTI Leuven) en Jan Royackers (Paridaensinstituut Leuven). Meer info vind je hier. | | | | | | | |