In het nieuws ADHD en dyslexie overlappen meer dan eerder gedacht Ongeveer 40% van de kinderen met ADHD heeft ook dyslexie. En andersom. ADHD en dyslexie zijn verschillende stoornissen. Toch overlappen ze meer dan eerder werd gedacht. Een kernprobleem van ADHD is het kunnen stoppen van een handeling. Dit blijkt nu ook bij dyslexie voor te komen. Lees het proefschrift van Christien de Jong (Vrije Universiteit Amsterdam). Nederland bekijkt invloed lesmethode op dyslexie De Nederlandse staatssecretaris van Onderwijs maakt zich zorgen over het effect van slechte leermethodes. “Die zorgen er soms voor dat een kind dyslexie of dyscalculie lijkt te hebben, terwijl dat niet zo is.” Hij gaat dit nu onderzoeken. Eind februari zei de staatssecretaris al dat kinderen niet te snel de stempel dyslexie moeten krijgen. Effect van voeding op ADHD Bepaalde diëten of supplementen zouden kinderen met ADHD rustiger maken. En een alternatief zijn voor medicatie. Een 4-jarig onderzoek startte in opdracht van het Nederlandse ministerie. De resultaten tonen aan dat een verband tussen voeding en ADHD nog onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd is. Lees hier het artikel en aanbevelingen voor verder onderzoek. In de letop-kijker Universal Design for Learning (UDL) UDL staat voor het creëren van een aangepaste leeromgeving voor iedereen. Materialen en didactische methoden zijn toegankelijk voor iedereen. Voor leerlingen met én zonder stoornissen. UDL betekent ook tegemoetkomen aan de verschillende noden, leerstijlen en interesses van leerlingen. Klik hier voor meer info over UDL door SIHO. Of bekijk een filmpje over UDL door Maryland Learning Links. Letop-oproep van de maand Gezocht: goede praktijkvoorbeelden van UDL. Gebruik jij in je klas of school materialen/methoden die werkzaam zijn voor de ganse klasgroep? Bied je de leerstof op verschillende manieren aan? Laat je leerlingen op verschillende manieren aantonen wat ze geleerd hebben? Stimuleer je ieders betrokkenheid? Mail jouw UDL-praktijkverhaal naar info@letop.be en maak kans op een boek of DVD ‘Ik heet niet dom’. Winnaar Letop-oproep februari Urbain Boeykens is de winnaar van de Letop-oproep van februari. Alle respondenten waren het erover eens dat elke leerling, met en zonder diagnose, recht heeft op zorg op maat. Digi-tips Smartpen: neemt op en linkt aan wat je schrijft De Livescribe Echo Smartpen neemt audio op en koppelt dit aan wat je schrijft. Iets gemist in de les? Tik op de (aan)tekening en hoor wat er gezegd is terwijl je aan het schrijven was! Kopieer dit later eenvoudig naar je computer. De Smartpen kan ook tegelijk vertalen wat je schrijft. Klik hier voor meer info en bekijk het filmpje. Geschikt voor Windows en Apple. Slim oefenen met Drillster Drillster is een interactief leerprogramma op maat. Drillster onthoudt wat wel en niet verworven is. En wanneer er het laatst geoefend is. Je kan ook zelf aangepaste oefeningen (Drills) en toetsen maken. En delen met andere gebruikers. Download de gratis Drillster App in de App Store (iPhone en iPad) of in Google Play (Android smart phone en tablets). To do’s paasvakantie Naar de film: Brammetje Baas Brammetje is een vrolijk jongetje met ADHD. De meester begrijpt hem niet. Dit leidt tot veel spanningen op school en thuis. Dan komt er een nieuwe meester. Kinderen mogen tussen de opdrachten springen en dansen! Brammetje gaat terug graag naar school. Een realistische film vol humor voor kinderen, ouders én leerkrachten. In de paasvakantie in meerdere bioscopen. Klik hier voor meer info. Een samenwerking van Jekino en ZitStil. Boeiende verhalen in eenvoudige taal Voor kinderen met leesproblemen zijn boeken op leeftijdsniveau ‘te moeilijk’. Boeken op leesniveau zijn dan weer ‘te kinderachtig’. Stichting lezen is gezond! biedt enkele kinderboeken met thema’s op leeftijd aan in eenvoudige taal. En in een lettertype voor dyslexie. Download ze gratis. Leuke boeken in luistervorm Spannende avonturen, informatieve boeken of een romantisch sprookje? Leen een leuk boek in luistervorm via de luisterpuntbibliotheek. Wil je snel aan de slag met luisterboeken? Gebruik dan onze hulpfiche. Neem ook een kijkje op de website ik haat lezen. Zeker lezen Autisme in school, een passend aanbod binnen Passend onderwijs Ina van Berckelaer-Onnes (red.), Boom Het boek biedt talrijke praktische handvatten vanuit het buitengewoon onderwijs. De toepassingen kan je ook ‘zien’ via de bijhorende DVD. Een aanrader voor wie (in het gewone onderwijs) werkt met kinderen met ASS. Johan Willems, GON-begeleider ASS, bespreekt. Communicatiebox voor school en ouders. Voor ondersteuning van normaal begaafde kinderen en jongeren met autisme Inge Verstraete, Pica De communicatiebox helpt problemen met communicatie herkennen bij kinderen en jongeren met ASS. Op basis van een communicatieprofiel kan je interventies en hulpmiddelen inzetten. Bruikbaar in de klas en thuis om de communicatie te verbeteren. Bekijk ook de downloads bij het boek. Lees de recensie van Guygonne Borrey, klinisch psychologe. Scholen voor het leven, kleine didactiek van de hoop in 7 stappen Bert Roebben, ACCO Dit boek ontrafelt het leerproces in 7 stappen. Het toont hoe de leraar, professioneel en inspirerend, in elke stap aanwezig is. Nuttig om te ‘reflecteren’ over goed leraarschap. Zowel voor studenten lerarenopleiding als voor leraren die al een tijd in de klas staan. Chris van Echelpoel, leerkracht en remedial teacher las het boek voor ons. We verloten 2 exemplaren. Stuur ‘hoop’ naar wedstrijd@letop.be en maak kans op een exemplaar! Letop-agenda Neem een kijkje in de Letop-agenda van april en mei. Onder meer verschillende opleidingen dyslexiesoftware komen aan bod voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Vakantiecursussen voor kinderen met leerproblemen – De Puzzel In de Puzzel kunnen kinderen en jongeren de eerste week van april terecht voor tal van cursussen. Onder meer voor blind te leren typen, leren leren en sociale vaardigheidstraining. Hey ik ben oké: workshopweek sociale vaardigheden Activiteiten rond sociale vaardigheden voor kinderen en jongeren tijdens de paasvakantie. Een organisatie van Ankerpunt te Leuven. Elk cijfertje telt Studiedag over rekenstoornissen op 26 april 2013. Twee plenaire sessies en een ruim aanbod aan workshops komen aan bod. Voor iedereen die professioneel bezig is met rekenproblemen. Een organisatie van de Arteveldehogeschool te Gent. ADHD in het secundair en hoger onderwijs Studiedag over faciliteiten en compenserende maatregelen in de klaspraktijk voor jongeren en jongvolwassenen met ADHD. Voor leerkrachten, docenten en stundentenbegeleiders van het secundair en hoger onderwijs. Op 13 mei 2013 te Antwerpen door Code Lessius. Dyslexie en tablets Studievoormiddag rond hoe de iPad, Android tablet en Windows 8 tegemoetkomen aan speciale onderwijsbehoeften bij leerlingen met dyslexie. Het huidige aanbod aan nuttige apps komt aan bod. Op 28 mei 2013 door Modem. |