Letop nieuwsbrief 069 - januari 2010 - 01 jan 2010
Letop! : nieuwsbrief
Nieuwsbrief header

nieuwsbrief n°69, januari, 2010

In deze nieuwsbrief kan je klikken op alle blauwe items.

zeker doen!

Opnieuw inschrijven en winnen...
Let op! Deze maand moet je eenmalig opnieuw inschrijven voor de nieuwsbrief. En aanvinken tot welke doelgroep je behoort. Zo kunnen we ons aanbod nog beter afstemmen op onze lezers. Je kan ons ook helpen de nieuwsbrief nog beter bekend te maken bij leerkrachten en ouders. Wie bij het inschrijven anderen uitnodigt maakt kans op een 7-delig zorgpakket.

Korte online-bevraging voor ouders van kinderen met een leerstoornis
We ijveren voor het recht op compenserend gebruik van een computer in de klas. Nog te vaak moeten ouders op zoek naar een school die daar voor open staat. Of wordt het geweigerd. Om dit probleem aan te kaarten bij de overheid hebben we je hulp nodig. Heeft jouw kind een ernstige leerstoornis? Vul dan deze online-bevraging in. Dat duurt minder dan 10 minuten. Deelnemers belonen we met een video 'Ik heet niet dom'.

Gratis voorleessoftware voor scholen
De vzw 'Samenwerking Netgebonden Pedagogische Begeleidingsdiensten' verdeelt voor 25 000 euro softwarepakketten.  In opdracht van het Vlaams Ministerie voor Onderwijs. Een school basis of secundair kan online een aanvraag doen. Daarbij moet ze kort haar dyslexiebeleid omschrijven.  De geselecteerde scholen ontvangen naar keuze 5 pakketten Sprint of Kurzweil. Snel inschrijven is de boodschap. Bekijk de info via schooldirect.

Gezocht: vrijwilliger ADIB
Voor het project ADIB zoeken we nog mensen die wekelijks een 4-tal uren boeken op cd's willen branden. Speciale kennis is niet nodig, wel nauwkeurig kunnen werken. Je krijgt een stappenplan en de nodige ondersteuning. Plaats: Kessel-Lo. Mail naar jan@letop.be.

Tips-nieuwsbrief
De nieuwsbrief van deze maand is een tips-nieuwsbrief. Daarin zetten we een aantal boeiende sites en interessante downloads in de kijker. Heb je zelf een tip? Mail die dan naar els@letop.be.

Thema-nieuwsbrief
Tips voor de thema-nieuwsbrief van februari zijn nog welkom. Die gaat over ‘begrijpend luisteren en lezen’. We belonen de beste bijdrage met een 7-delig zorgpakket en publicatie op onze site. Vragen kan je posten in ons forum.

Letop-forum
Je kan nog steeds je reactie kwijt in ons forum ‘7 jaar letop’ Deze maand belonen Dirk Wilyn met een pakket ‘Ik heet niet dom’ (boek en film).

nieuws

Leesproblemen voorspellen
Eind 1e leerjaar lezen 10 tot 15% van de leerlingen onvoldoende vlot. Welke leerlingen uitvallen kan men al vrij goed voorspellen in de 3e kleuterklas. Zij hebben last met klankbewustzijn en het benoemen cijfers en letters.  Een vroege aanpak verhoogt de kans dat deze kinderen toch een redelijk leesniveau halen. Dit bevestigt een studie aan de Radbouduniversiteit. De onderzoeker werkte mee aan het 'toetspakket beginnende geletterdheid'. Dat bespreken we uitgebreid in de volgende nieuwsbrief. 

Student-tutoring
Scholen hebben vaak handen te kort om leerlingen met een zorgvraag te begeleiden. Studenten uit een pedagogische opleiding kunnen helpen. Het project 'Student tutoring' zet studenten in als 'tutor' bij de begeleiding van leerlingen. Zowel  op school als huis. Lees meer in Klasse van deze maand. Of bekijk de effectenstudie 'Student tutoring' van de KBS. Wij openden net een 'tutor-forum'. Wie een vraag of een aanbod heeft kan daar terecht.

nieuw op letop

Feedback bij toetsen en examens
Meer inzicht krijgen in fouten en het eigen leerproces? Dat kan met de feedback-wijzer. Deze aan te passen checklist is te gebruiken na een toets of examen. Voor (zorg)leerlingen eind basisonderwijs en secundair. De leerkracht vindt concrete tips om samen met de leerlingen een analyse te maken. De zorg- of leerlingbegeleider kan met een groepje leerlingen aan de slag. Ook voor ouders is het een hulpmiddel om hun kind meer sturing te geven bij het studeren. Even stilstaan bij de manier waarop jij feedback geeft? Lees dan dit Klasse-artikel.

in de letop-kijker

Weekplan maken op computer
Voor leerlingen met een zorgvraag is tijdig beginnen en regelmatig oefenen nodig. De fiche 'weekplanning op de computer' uit de Surfplank-map is een hulp bij het studeren.  Daarin plaatst de leerling alle taken en lessen. Aangevuld met wat hij vooraf moet oefenen.

Leren door ordenen
Door de leerstof te ordenen in een tabel verwerkt de leerling de leerstof actief. Hij brengt de kern en de bijbehorende begrippen in een duidelijk overzicht. Dat maakt ook het studeren makkelijker. Ga aan de slag met deze fiche uit de groene Surfplank-map.

Dagelijkse taken
Voor leerlingen met een zorgvraag is het handig om leerstof te spreiden over verschillende dagen. Voor leerlingen die moeite hebben met automatiseren helpen 'dagelijkse taken'. De fiche 'regelmatig studeren' uit de rode Leerzorg-map geeft tips.

we signaleren

Prinsesje Ondersteboven
Raf Missorten, Bakermat
Aan een  kind uitleggen wat 'leesproblemen' zijn? Of dyslexie bespreken in de klas? Dat kan met het pas verschenen 'Prinsesje Ondersteboven'. Dit bijzondere boek laat kinderen ervaren hoe het is om een leesprobleem te hebben. We bespreken het boek binnenkort uitgebreid en geven tips om er mee aan de slag te gaan.

online doe-tips

Picto's
Voor leerlingen met ASS en leerlingen met structuurproblemen helpt een dagplan met picto's. Sclera vzw ontwierp picto's voor mensen met een verstandelijke handicap. Die zijn ook bruikbaar voor andere doelgroepen. Je kan pictogrammen zoeken op beginletter of categorie. Bekijk zeker eens de categorie 'school'. Opslaan op je computer kan in klein of groter formaat.

Woordkaart, tafelkaart,  beloningskaart
Een tafelkaart op maat? Snel woordkaarten of flitskaarten maken? Of kaarten met woord en afbeelding? Dat kan via de Engelstalige Senteachter-site. Je kan er ook een beloningskaart of diploma maken. Daarbij kies je uit verschillende achtergronden, afbeeldingen en lettertypes. Maak ook eens een dobbelsteen of domino. Heel bruikbaar in de klas of de zorgklas. Zowel voor kleuter, lager als secundair.

online oefentips

Kleuterspel
Spelend oefenen met getallen, letters en woorden. Voor kleuters die hun eerste stapjes op de computer zetten. Heel gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk. Met een schermvullende menu. Alle andere programma's en iconen van de computer blijven verborgen tot je de site verlaat.

Tafels oefenen
Met het rekenspel 'post' op de rekenweb-site. De leerling kiest een tafel en krijgt dan een visuele voorstelling. Hij krijgt hulp en kan ondermeer de oefening omdraaien. Het programma is sober en duidelijk. Daardoor heel geschikt voor leerlingen met een leerstoornis. Internetverbinding is nodig.

Interactieve wiskunde
Op de site van het Freudenthal instituut interactieve toepassingen voor het secundair onderwijs. Onderverdeeld per domein. O.a. getalbegrip, breuken, meten, procenten enz.

Blokkennar- Woordkasteel
Nieuw spel in het programma 'woordkasteel'. Het programma toont een woord. De leerling typt het na.  Heel geschikte oefenvorm doordat de leerling feedback krijgt als hij een fout typt. Wie woordkasteel al op zijn computer heeft staan installeert het programma opnieuw en krijgt dan vanzelf deze update.

online leestip

Brochure dyslexie
Brochure van de toonaangevende Stichting dyslexie Nederland. Met actuele en wetenschappelijk onderbouwde informatie. Over de definitie, diagnose en behandeling van dyslexie.

letop-tips studiedagen

Info-avond *Eureka Onderwijs*
Gratis info-avond voor ouders, leerkrachten en begeleiders van leerlingen met leerstoornissen. Op donderdag 11 februari te Leuven. Met concrete voorbeelden stelt men de aanpak die *Eureka*Onderwijs biedt voor leerlingen met leerstoornissen voor.

ADHD-toolkit
Doelgericht en spelenderwijs leerlingen met ADHD begeleiden in de basisschool. Symposium op vrijdag 12 februari 2010. Een organisatie van de dienst kinder- en jeugdpsychiatrie UPC-K.U.Leuven. Met voorstelling van de ADHD-toolkit. Alle basisscholen ontvingen dit werkinstrument eind november 2009.  Dankzij de steun van de Vlaamse Minister van Onderwijs en Vorming.  De toolkit werd ontwikkeld met steun van de KBS.  

Faalangst
Driedaagse SIG-workshop onder leiding van Roel Mattheeuws. Start op 1 maart 2010 te Destelbergen. Over kinderen, jongeren of volwassenen last hebben van faalangst, vermijdingsgedrag of perfectionisme.

De rol van hersenen bij dyslexie en dyscalculie 
Begin maart is er in Gent een internationaal festival over hersenen. Met op zaterdag 6 maart een lezing over de rol van de hersenen bij dyslexie en dyscalculie. Men vertaalt recente inzichten naar het brede publiek.

vraag van de maand

Met de laptop in de klas
Een ouder zou graag weten hoe anderen het werken met digitale schoolboeken oplossen. Hoe gaan die 'over en weer' van school naar thuis? En omgekeerd? Tips en reacties kan je kwijt in dit forum.

 

in deze nieuwsbrief

Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kan je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen :
vóór 11 februari 2010.

Copyright © Die-'s-lekti-kus

inschrijven/uitschrijven