In deel 1 van het boek beschrijven de auteurs wat NLD is, hoe de hersenwerking en NLD gerelateerd zijn, wat bekend is rond signaleren en diagnosticeren van NLD en hoe de voorkeurstijl is bij NLD. Deel 2 bevat tips en aanbevelingen wat het boek meer bruikbaar maakt voor de praktijk.
Elk praktisch boek, waar leerkrachten, ouders en hulpverleners inspiratie kunnen uit opdoen, is welkom. Dit is zeker het geval voor dit boek. Het boek is heel begrijpbaar geschreven en ook zonder voorkennis begrijpbaar en gebruiksklaar. De begrijpbare taal van de auteurs leidt echter in deel 1 tot overdreven vereenvoudiging en weinig scherp afgelijnde begrippen.
Zo is ‘dyscalculie’ verengen tot een vnl. links hemisferisch probleem een simplistische voorstelling, het begrip ‘neuropsychologisch intelligentieonderzoek’ op zijn minst een ‘vreemde term’ en de invulling van ‘executief functioneren’ weinig onderbouwd. Het is dan ook vooral vanaf deel 2 dat dit werk een aanrader wordt voor elkeen die met kinderen of jongeren werkt waar visuospatieel functioneren heel erg uitvalt.
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose: NLD , NLD
Aard: theoretisch , theoretisch , praktisch
Domein: organisatie klas en school , organisatie klas en school , aandacht en concentratie , structuur , gedrag , motoriek , visueel-ruimtelijk
Besproken Leeftijd: kleuters (<6 jaar) , kleuters (<6 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)
Beoogde Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , ergotherapeuten , leerkrachten , orthopedagogen , ouders , pedagogische begeleiders , psychologen , zorg-coördinatoren
Gegevens
Auteur boek: Sandra Broekmans en Ivon Jacobs
ISBN-nummer: 9789033469190
Uitgeverij: Acco
Link: Klik hier