Deze film gaat over vier kinderen met een Coördinatie Ontwikkelingsstoornis (DCD). Leerlingen met deze stoornis hebben opvallende en blijvende moeilijkheden (fijne en grove) met motorische vaardigheden. Ze schrijven moeizaam en moeilijk leesbaar. Ze zijn onhandig, knoeien bij het eten en hebben veel tijd nodig om zich aan te kleden. Turnen of balspelen zijn moeilijk. Ook het evenwicht en het reactievermogen geven vaak problemen. Deze kinderen en hun ouders worden voortdurend geconfronteerd met deze stoornis. Activiteiten zoals het tanden poetsen moeten uitdrukkelijk aangeleerd worden. Kinderen doen hun kleren aan in de verkeerde volgorde… Veters knopen is een bijna onmogelijke opgave… Nota’s uit de klas zijn bijna onleesbaar… Al deze problemen moeten stuk voor stuk aangepakt worden.
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose: dyspraxie/DCD , dyspraxie/DCD
Aard: theoretisch , theoretisch
Domein: motoriek , motoriek
Besproken Leeftijd: kleuters (<6 jaar) , kleuters (<6 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , hoger onderwijs (18-24 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)
Beoogde Doelgroep: leerkrachten , leerkrachten , ouders , pedagogische begeleiders