Deze reviewstudie brengt de resultaten van (internationaal) onderzoek naar het effect van homogeen of heterogeen groeperen op leerling-resultaten, het schools welbevinden en het academisch zelfbeeld.
Directies en scholen moeten er zich bewust van zijn dat ze met de klassamenstelling duidelijk uiting geven aan de doelen die zij via hun onderwijs wensen te bereiken: willen ze optimale leerkansen bieden voor zwakke leerlingen of optimale leerkansen voor de beste presteerders?
wetenschappelijke theorieën geven verklaringen voor bepaalde resultaten, een ‘wat nu?’-vraag vat de conclusies telkens nog eens samen
vlot leesbaar verwoord, met citaten van leerkrachten, directies en ouders
suggesties voor vervolgonderzoek
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose: hoogbegaafdheid , hoogbegaafdheid , leerproblemen
Aard: theoretisch , theoretisch , praktisch
Domein: leren studeren , leren studeren , organisatie klas en school , structuur
Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)
Beoogde Doelgroep: leerkrachten , leerkrachten , pedagogische begeleiders , zorg-coördinatoren
Gegevens
Auteur boek: Belbi Barbara, De Fraine Bieke en Van Damme Jan
ISBN-nummer: 9789033478116
Uitgeverij: Acco
Link: Klik hier