De klas: homogene of heterogene samenstelling. Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek.

Deze reviewstudie brengt de resultaten van (internationaal) onderzoek naar het effect van homogeen of heterogeen groeperen op leerling-resultaten, het schools welbevinden en het academisch zelfbeeld.

Directies en scholen moeten er zich bewust van zijn dat ze met de klassamenstelling duidelijk uiting geven aan de doelen die zij via hun onderwijs wensen te bereiken: willen ze optimale leerkansen bieden voor zwakke leerlingen of optimale leerkansen voor de beste presteerders?

 wetenschappelijke theorieën geven verklaringen voor bepaalde resultaten, een ‘wat nu?’-vraag vat de conclusies telkens nog eens samen 

 vlot leesbaar verwoord, met citaten van leerkrachten, directies en ouders 

 suggesties voor vervolgonderzoek

Specificaties

Tool: niet van toepassing

Diagnose: hoogbegaafdheid , hoogbegaafdheid , leerproblemen

Aard: theoretisch , theoretisch , praktisch

Domein: leren studeren , leren studeren , organisatie klas en school , structuur

Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)

Beoogde Doelgroep: leerkrachten , leerkrachten , pedagogische begeleiders , zorg-coördinatoren

Gegevens

Auteur artikel: Heidi Lagast

Datum toegevoegd: 01 mei 2014

Download:

Auteur boek: Belbi Barbara, De Fraine Bieke en Van Damme Jan

ISBN-nummer: 9789033478116

Uitgeverij: Acco