Voor de leerkracht, begeleider en ouder is het belangrijk om te weten welke moeilijkheden een
leerling met dyslexie ervaart bij het leren van een vreemde taal. Pas als men de problemen
goed kent, kan men ze ook aanpakken en er zelfs preventief op inspelen. Dit artikel zet onder
de vorm van een checklist per vaardigheid (luisteren, spreken, spellen) en per
niveau (elementair en gevorderd) mogelijke problemen op een rijtje. Telkens worden ook tips
voor aanpak gegeven. Hiermee kan de leerkracht (basis of secundair), de zorg- of leerlingbege-
leider, de buitenschoolse begeleider en de ouder de leerling daadwerkelijk ondersteunen bij
het leren van een vreemde taal.
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose: dyslexie , dyslexie
Aard: praktisch , praktisch
Domein: talen , talen , lezen , schrijven , spelling
Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)
Beoogde Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , jongeren , leerkrachten , ouders , pedagogische begeleiders , remedial teachers , zorg-coördinatoren