Hoe komt het dat sommige kinderen blijk geven van een negatief of fragiel zelfbeeld? Hoe kun je daar als ouder of leerkracht mee omgaan? In deze uiteenzetting geven we een overzicht van de meest recente wetenschappelijke inzichten over de oorzaken en gevolgen van een positief of negatief zelfbeeld. Daarnaast wordt ook stilgestaan bij diverse vormen van fragiele of kwetsbare zelfwaarde. Zelfwaarde kan kwetsbaar zijn wanneer ze te sterk afhangt van bepaalde succes- of faalervaringen; wanneer het mislukken in een examen bijvoorbeeld het gevoel teweegbrengt helemaal niets meer waard te zijn. Uit onderzoek blijkt dat zowel een negatief als een kwetsbaar zelfbeeld verschillende negatieve gevolgen kunnen hebben voor het welzijn van kinderen en jongeren.
Tijdens deze infoavond zullen we handvatten geven aan opvoeders om hen te helpen om te gaan met een negatief of kwetsbaar zelfbeeld bij kinderen en jongeren of dit te voorkomen.
Praktisch
Organisator: PraxisP - Praktijkcentrum van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenchappen van de KU Leuven
Spreker: Sofie Wouters & Karine Verschueren
Website: Klik hier
Adres: Vanderkelenstraat 32
3000 Leuven
België
Fiche organisatie
Diagnose: leerproblemen , leerproblemen
Domein: motivatie , motivatie , socio-emotioneel
Type activiteit: informatiesessie
Niveau: basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar)
Aard: theoretisch , theoretisch
Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , leerkrachten , studenten lerarenopleiding , psychologen , orthopedagogen , ouders , pedagogische begeleiders , leerlingbegeleiders
Details
Prijs: gratis euro
Type activiteit: informatiesessie
Startuur: 19u15
Startdatum: 21 mei 2014
Einduur:
Einddatum:
Aantal sessies: 1
Meebrengen:
Inbegrepen: