RekenTrapperS of RTS is een krachtige en innovatieve rekenmethode voor kinderen met en zonder rekenproblemen. Je kunt RTS zowel individueel als klassikaal inzetten. Veel Vlaamse scholen passen deze methode al met succes toe, zowel bij kinderen die moeite hebben met rekenen als voor de hele klas. Sinds kort hebben we ook een aanbod van korte modules met het accent op probleemoplossend leren denken.
In deze studiedag gaan we in op de basisvoorwaarden om probleemoplossend te leren werken in de klas. Welke kinderen kunnen, mits een goed didactisch aanbod, snel en efficiënt problemen oplossen? Hoe zorgen we bij deze leerlingen voor een voldoende gestructureerde onderbouw zodat ze in het voortgezet onderwijs systematisch wetenschappelijk en wiskundig correct vraagstukken oplossen?
Andere leerlingen blijven opvallend zwak in probleemoplossende vaardigheden en dit meestal zowel in rekenen als in andere domeinen. Hoe verzorgen we voor deze kinderen een gedifferentieerd aanbod dat voldoende basiskennis opbouwt en beperkt maar correct problemen leert oplossen? Welke soorten problemen komen hiervoor het best in aanmerking? Hoe zorg je dat deze leerlingen vooral vorderingen maken in de problemen die ze ook in het dagelijks leven nodig zullen hebben: procenten, verhoudingen, formule-rekenen met omtrek, oppervlakte en volume?
De tussengroep heeft vooral nood aan didactische duidelijkheid, goede probleemoplossende vaardigheden en nauwkeurig en systematisch leren werken. Hoe bieden we ook deze leerlingen een rijk aanbod aan met voldoende tijd en aandacht voor differentiatie?
De studiedag biedt heel wat praktijkvoorbeelden zowel naar de inhoud als naar de vorm toe. De onderdelen procenten, breuken, omtrek, oppervlakte en volume staan inhoudelijk centraal. Daarnaast komen ook andere type problemen exemplarisch aan bod.
Praktisch
Organisator: Eureka Expert
Spreker: Lucas Hermans
Website: Klik hier
Adres: Jeugdherberg De Blauwput
Martelarenlaan 11A
3010 Leuven
Fiche organisatie
Diagnose: dyscalculie , dyscalculie , ADD , leerproblemen , NLD , dyslexie
Domein: leren studeren , leren studeren , rekenen/wiskunde , visueel-ruimtelijk
Type activiteit: studiedag
Niveau: basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar)
Aard: praktisch , praktisch
Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , docenten lerarenopleiding , leerkrachten , logopedisten , ouders , zorg-coördinatoren , remedial teachers
Details
Prijs: 121 euro
Type activiteit: studiedag
Startuur: 09u15
Startdatum: 23 mar 2018
Einduur: 15u45
Einddatum: 23 mar 2018
Aantal sessies:
Meebrengen:
Inbegrepen: koffie/thee, water, broodjeslunch