Onze tieners, wat lijken ze uiterlijk al zo volwassen. Ze kunnen ook verrassend wijs uit de hoek komen. Hoe verklaar je dan dat andere moment hun onbegrijpelijke risicovolle gedrag en stemmingswisselingen?
Of we de tieners ooit gaan begrijpen en dat brein kunnen doorgronden, daar zijn wetenschappers volop mee bezig. Samen met hen proberen we alvast het gedrag van pubers en adolescenten te verklaren vanuit de recentste ontwikkelingen van de neurowetenschappen.
Wij, in deze interactieve lezing bekijken alvast de gevolgen van de ontwikkeling van het tienerbrein op de jongeren en de mogelijke impact (gevolgen) bij jongeren met leerstoornissen. Zo kunnen we hun gedrag beter begrijpen en kan de coaching en communicatie hier positief op afgestemd worden.
Het geheim van het tienerbrein
Onderwerpen die o.a. aanbod komen
• Hoe werkt het tienerbrein?
• Wat mogen we van onze tieners verwachten?
o Sociaal – emotioneel
o Cognitief
• Hoe positief communiceren met tieners?
• Welke uitdagingen kunnen hen stimuleren?
• Welke verantwoordelijkheden mogen we ze geven?
• Hoe kunnen we jongeren op school optimaal begeleiden?
• Hoe kunnen we jongeren thuis optimaal ondersteunen
• Wat mogen we van de vriendenkring verwachten?
• Hoe stimuleren en accentueren we hun eigen passies en talenten?
• . . .
• En natuurlijk jullie eigen vragen!
Tijdens deze interactieve sessie worden er veel voorbeelden en praktische tips gegeven, zowel voor leerkrachten, zorgbegeleiders, ouders als voor de tieners zelf. De inhoud van dit verhaal wordt steeds interactief afgestemd op het doelpubliek en hun vragen. Vragen kunnen op voorhand doorgestuurd worden of tijdens de infoavond zelf gesteld worden.
Praktisch
Organisator: Sprankel Vlaams-Brabant
Spreker: ingeleid door Marleen Jans
Website: Klik hier
E-mail: Vlaams-brabant@sprankel.be
Adres: het Genadedal Velderblok 2A
3010 kessel-Lo
B
Fiche organisatie
Diagnose: ADD , ADD , ADHD , autisme/ASS , dyscalculie , dysfasie , dyslexie , dyspraxie/DCD , Gilles de la Tourette , hoogbegaafdheid , leerproblemen , NLD
Domein: aandacht en concentratie , aandacht en concentratie , intelligentie , gezin , leren studeren , organisatie klas en school , structuur
Type activiteit: informatiesessie
Niveau: secundair onderwijs (14-18 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , hoger onderwijs (18-24 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar) , volwassenen (+24 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar)
Aard: praktisch , praktisch
Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , docenten lerarenopleiding , studenten lerarenopleiding , leerkrachten , GON-begeleiders , kinesitherapeuten , ergotherapeuten , logopedisten , psychologen , orthopedagogen , ouders , zorg-coördinatoren , leerlingbegeleiders , remedial teachers , pedagogische begeleiders , jongeren
Details
Prijs: 2€ studenten, 5€ niet-leden gratis leden Sprankel vzw euro
Type activiteit: informatiesessie
Startuur: 20u00
Startdatum: 19 sep 2016
Einduur: 22u00
Einddatum: 19 sep 2016
Aantal sessies: 1
Meebrengen:
Inbegrepen: