Een leerling met ADHD in de klas is voor de leerkracht niet eenvoudig. De gewone aanpak voldoet meestal niet, deze kinderen hebben vaak extra begeleiding nodig.
Nogal wat kinderen met ADHD doen regelmatig negatieve ervaringen op in de klas en op school, ze falen vaak op cognitief vlak (ondanks gemiddelde intelligentie), krijgen veel negatieve opmerkingen van leerkrachten en medeleerlingen. Ook op sociaal vlak hebben ze het vaak moeilijk, ze kunnen moeilijk vriendjes houden en worden soms uitgesloten door hun medeleerlingen. Het belang van een positieve aanpak kan niet genoeg benadrukt worden.
Leerkrachten leren op een andere manier te kijken naar én anders om te gaan met het gedrag van een kind met ADHD in de klas en op school, zodat de relatie met het kind met ADHD en de sfeer of leefbaarheid in de klas (opnieuw) als positief wordt ervaren.
Tijdens de eerste sessie schetsen we een juist beeld krijgen van een kind met ADHD. Dit is immers de eerste stap in de aanpak. Theoretische kennis en een realistisch verwachtingspatroon zijn noodzakelijk. We bespreken o.a. wat men kan en mag verwachten van een kind met ADHD op het vlak van werkhouding, plannings- en organisatievaardigheden, stil zitten, sociale vaardigheden, … ?
Een tweede sessie behandelt de aanpak van ADHD in de klas- en schoolcontext. Focus ligt op zoeken naar extra vormen van structuur en manieren om de klassituatie te verduidelijken en te vereenvoudigen. Naast het aanbieden van dergelijke ADHD-vriendelijke omgeving kan men als leerkracht door een juiste attitude en een aangepaste manier van reageren op het kind, veel bijsturen en voorkomen. Positieve aanpak is hierbij de sleutel. Wanneer en hoe ingrijpen op ongewenst gedrag sluit het rijtje over de pedagogische vaardigheden af.
Praktisch
Organisator: Eureka Expert
Spreker: Mark Deridder, centrum ZitStil.
Website: Klik hier
E-mail: expert@eurekaleuven.be
Adres: Jeugdherberg De Blauwput
Martelarenlaan 11A
3010 Kessel-lo
België
Fiche organisatie
Diagnose: ADD , ADD , ADHD
Domein: aandacht en concentratie , aandacht en concentratie
Type activiteit: studiedag
Niveau: basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar)
Aard: theoretisch , theoretisch , praktisch
Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , leerkrachten , logopedisten , psychologen , orthopedagogen , ouders , zorg-coördinatoren
Details
Prijs: €109 euro
Type activiteit: studiedag
Startuur: 09u15
Startdatum: 05 nov 2014
Einduur: 12u30
Einddatum: 12 nov 2014
Aantal sessies: Studiedag gespreid over 2 dagen 5/11 - 12/11
Meebrengen:
Inbegrepen: Koffie, thee water